Kattegat-beslutning trækker ud

Skuffende, at en principbeslutning måske først tages om to år, mener Jens Kampmann fra Kattegatkomiteen.

Artiklens øverste billede

Det trækker ud med at få afklaret, om Danmark skal have en Kattegat-forbindelse.

Tilhængerne, ikke mindst i Kattegatkomiteen med en række prominente personer i spidsen, har i flere år presset på for at få afklaret spørgsmålet. Men politikerne har skubbet en afgørelse foran sig, senest med henvisning til, at man afventede færdiggørelsen af den såkaldte landstrafikmodel, som bliver et vigtigt værktøj, når fremtidens store trafikanlæg skal besluttes.

Nu er modellen ved at være klar. Alligevel tales der åbent i politiske kredse om, at en principbeslutning muligvis ikke engang kan tages i efteråret 2013, som der senest - efter adskillige udskydelser - har været lagt op til.

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) siger, at »regeringen er dybt optaget af at få projektet undersøgt, for Kattegat-broen er et kæmpestort og vigtigt projekt for hele Danmark«.

Minister vil være sikker

Men han vil ikke love, at sagen kan blive afgjort næste år.

»Jeg kan ikke svare på, om vi vil kunne træffe en beslutning i 2013, for det afhænger af, om vi til den tid kender de nøjagtige konsekvenser af en eventuel bro. Derfor vil jeg ikke lægge mig fast på, at der træffes en beslutning i efteråret 2013. Jeg ønsker ikke at trække beslutningen i langdrag, men jeg vil være sikker på, hvad vi går ind til, før vi træffer beslutningen,« siger Henrik Dam Kristensen.

Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen er på linje med ministeren.

»Kattegat-forbindelsen er en visionær idé, men projektet er meget større end Storebæltsbroen, også i fysisk omfang, så det er uhyre vigtigt, at vi er på stensikker grund, inden vi træffer en afgørelse. Vi kan ikke lægge ryg til at forcere en beslutning,« siger Kristian Pihl Lorentzen.

Risiko for fejlinvesteringer

Formanden for Kattegatkomiteen, tidligere minister Jens Kampmann, kalder det »skuffende«, at transportministeren nu antyder, at det kan blive 2014, før en principbeslutning kan træffes. Han mener, at de nødvendige analyseresultater bør kunne foreligge allerede i år.

»Principbeslutningen bør fremskyndes, for jo længere tid der går, jo flere fejlinvesteringer vil der blive foretaget - forstået på den måde, at man vil bygge ud en række steder, som man kunne undgå med en Kattegat-bro. Hver eneste dag, der går uden en beslutning, vil koste mio. af kr.,« mener Jens Kampmann.

Han mødes med Henrik Dam Kristensen den 13. juni til en drøftelse af spørgsmålet.

 

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.