Ny Herredsvej klar om to år

Byrådet behandler indstilling om firsporet forlægning af Herredsvej med cykelsti i begge sider.

Artiklens øverste billede

Trafikanter i Skejby-området kan godt begynde at glæde sig. Snart går Aarhus Kommune i gang med at bygge anden etape af den nye Herredsvej, og om to år leder fire vognbaner og to cykelstier trafikken vest om Det Nye Universitetshospital (DNU)

Første etape af Herredsvejs forlægning blev udført i forbindelse med byggeriet af Djurslandmotorvejen.

Nu følger anden etape, der gør Herredsvej firsporet fra Randersvej til Paludan Müllers Vej med cykelsti i begge sider. Samtidig udrettes Paludan Müllers Vej, så der opnås et retlinet forløb frem til Hasle Ringvej, men den indsnævres til to kørespor med cykelsti i begge sider.

Vejen til sygehuset

Den nye 2,1 km lange Herredsvej skal tjene som en vigtig adgangsvej til Det Nye Universitetshospital og tage trykket af trafikken på Randersvej.

Mens byggeriet står på, vil den eksisterende Herredsvej stadig være åben for trafik, men senere vil hospitalsbyggeriet brede sig ud over noget af den.

Vejen ind til Agro Food Park, Marienlystvej og Rydevænget bliver også forlagt på mindre strækninger, så de kan tilsluttes den nye Herredsvej.

Marienlystvej tilsluttes som højre ind/højre ud.

Det betyder, at man derfra kun kan dreje til højre ad Herredsvej, og at man kun kan svinge til højre fra Herredsvej ind på Marienlystvej, hvis man kommer fra nord. Det sker ifølge vejchef Michael Kirkfeldt for at begrænse trafikken på den smalle Marienlystvej.

»Det kan være et skisma for dem, der bor der. De får måske besvær med tilslutningen til Herredsvej. Til gengæld slipper de for en del af den gennemkørende trafik,« siger han.

De fire øvrige kryds på den nye Herredsvej bliver lysregulerede og med højre- og venstresvingsbaner.

Oprindelig skulle forlægningen af Marienlystvej munde ud i Herredsvej i et firbenet kryds, hvor fortsættelsen af Marienlystvej på den anden side er den planlagte hovedadgangsvej til DNU. Men Region Midtjylland, der bygger hospitalet, har oplyst, at den ikke bliver lavet de førstkommende år.

Derfor nøjes Aarhus Kommune i første omgang med det omtalte højre ind/højre ud-kryds og sparer derved nogle penge.

I stedet får DNU i første omgang adgangsvej fra krydset ved Agro Food Park.

32.000 biler pr. døgn

Samtidig med en bevilling på 89 mio. kr. skal byrådet vedtage en lokalplan og tillæg til kommuneplanen.

Det sidste bl.a. fordi en forventet trafikmængde på op mod 32.000 biler i døgnet i 2023 gør det svært at overholde Kommuneplanens målsætning om, at boliger ikke må være belastet af trafikstøj over 58 dB.

Der anlægges støjvolde ved Rydevænget, noget af Paludan Müllers Vej og ud for Brendstrup.

Støjberegninger viser, at Skejby også vil blive støjbelastet over grænsen på 58 dB inden 2023, men der afventer man og ser, om grænsen faktisk overskrides.

DNU anlægger selv en støjvold på østsiden af vejen.

Den nye vej belaster miljøet på flere områder. Derfor forudsætter VVM-tilladelsen (Vurdering af Virkning på Miljøet) bl.a. følgende:

  • Brendstrup Grøft, der i dag er rørlagt på en strækning fra Vestereng til Bækhusvej, omlægges og retableres som åbent vandløb.
  • Hvor vejen krydser Brendstrup Grøft anlægges en bred faunapassage med plads til en trampesti for fodgængere.
  • Ved Kolkær Bæks underføring af Agro Food Park etableres en faunapassage for mindre dyr.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.