Falck skal køre ambulance i Århus

Før jul stod det klart, at Samariten alligevel ikke skulle køre ambulance i Århus, og derfor har Region Midtjyllands forretningsudvalg besluttet, at Falck får opgaven.

Falck blev slået på målstregen sidste efterår, da det svenske selskab Samariten vandt udbudsræset i Århus.



Men da Samariten i december sidste år ikke kunne stille den nødvendige bankgaranti, var Falck tilbage på banen. Og i går kom Falck det sidste stykke over målstregen, da Region Midtjyllands forretningsudvalg på et møde besluttede, at det bliver Falcks reddere, der fortsat skal sidde bag rattet i de århusianske ambulancer.



Regionsrådsformand Bent Hansen (S) var efter mødet tilfreds med, at der ikke længere er tvivl om, hvem der skal køre ambulance i Århus:



»Vi er ikke interesserede i at gå igennem en ny usikker periode med et nyt udbud. Derfor har vi valgt, at Falck skal fortsætte med at køre ambulance i Århus.«



Dyrere løsning

Falcks tilbud på delområdet Århus kommer til at koste Region Midtjylland syv mio. kr. mere, end det tilbud som Samariten kom med.



»Der er ikke noget at gøre ved, at det bliver dyrere. Hvis vi havde lavet et nyt udbud, kunne vi ikke vide, om Falck ville forlange mere for opgaven. Og man kan ikke ligefrem sige, at vi står i en god forhandlingssituation, efter det der er sket,« siger Bent Hansen og tilføjer, at han har svært ved at se, hvilke firmaer der ville byde på opgaven, hvis de fik chancen.



Samariten skulle også have drevet ambulancerne i Viborg og på Samsø, og forretningsudvalget besluttede, at det bliver Falck, som skal køre i Viborg, mens regionen forhandler med Samsø Redningskorps om at få en aftale i hus på den lille ø.



Falck er stolt

Hos Falck er regionsdirektør Gunnar Thykjær glad for, at Falck kan fortsætte med at køre ambulancer i delområderne Århus og Viborg.



»Jeg er stolt over, at vi fik tildelt de to steder. Det er dejligt, at borgerne får et produkt, som de kender, og jeg er glad på medarbejdernes vegne, så de ikke længere behøver at spekulere på fremtiden,« siger han.



Gunnar Thykjær peger på vigtigheden af, at der ikke skulle endnu et udbud til, fordi det ville have skabt yderligere usikkerhed.



»Det er godt, at regionen er trådt i karakter, for et nyt udbud ville have taget meget lang tid,« siger han.

null

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen