Færgefart til og fra Sverige sikret til 2034

Grenaa Havn A/S og Stena Line har indgået en ny aftale, der betyder, at færgeforbindelsen mellem Grenaa og Sverige er sikret til udgangen af 2034.

Artiklens øverste billede
Tre, der glæder sig over den nye færgeaftale. Fra venstre: Kim Lindholm, Operations Manager Stena Line A/B, Henrik Carstensen, CEO Grenaa Havn A/S, og Dan Röding, Freight Commercial Manager Stena Line A/B. Foto: Grenaa Havn/Claus Sjödin

Grenaa Havn og Stena Line har indgået en ny besejlingsaftale, som strækker sig til udgangen af 2034, og aftalen lægger sig i forlængelse af partnerskabsaftalen Kattegatalliancen mellem Norddjurs Kommune og Halmstad Kommune.

Med besejlingsaftalen sikres en stabil og fast færgeforbindelse mellem Østjylland og det sydlige Sverige, og Stena Line har derfor et mål og et håb om, at antallet af turister og lastbiler på ruten vil stige i de kommende år, fremgår det af en pressemeddelelse.

Gevinst for miljøet

Siden den 1. februar 2020 har Stena Lines færge sejlet mellem byerne Grenaa og Halmstad. Med den nye aftale er der sikret færgefart mellem de to regioner helt frem til og med 2034. Det betyder blandt andet, at vognmænd og speditører kan være sikre på, at deres lastbiler kan skyde genvej over Kattegat og ikke er afhængige af at køre over Storebælt og Øresundsbroen for at komme til og fra Sverige.

»Vi er glade for, at vi med denne flerårige aftale med Stena Line kan tilbyde et alternativ til den lange vej over Fyn og Sjælland. Hvis vi kan få endnu flere lastbiler til Sverige og Danmark via vandvejen, vil det være godt for miljøet og betyde en betydelig reduktion af CO2-udledningen. Det har været vigtigt for os, at aftalen strækker sig over mange år, så transportbranchen har mulighed for at planlægge dens rutenet over en flerårig periode,« fortæller CEO Henrik Carstensen, Grenaa Havn A/S, i meddelelsen.

Giver vækst

Også borgmesteren i Norddjurs Kommune er begejstret for den nye aftale, som ifølge ham vil give optimale forhold for at stimulere væksten i turismen og erhvervslivet i Kattegatregionen.

»Det er en rigtig god aftale for Norddjurs Kommune og hele Østjylland. Aftalen mellem Grenaa Havn og Stena Line garanterer, at der er en stabil og god færgeforbindelse de næste mange år. En færgeforbindelse, som binder Kattegatregionen sammen. Det er grundlaget for, at vi sammen med vores partnere i Kattegatalliancen kan udbygge regionen, så vi skaber de bedste vækstforhold for udviklingen af erhvervslivet og turismen på begge sider af Kattegat,« siger Kasper Bjerregaard, borgmester i Norddjurs Kommune, og fortsætter:

»Aftalen sætter en tyk streg under vigtigheden af, at vi får udbygget 2 plus 1-vejnettet mellem Grenaa og Aarhus, og at infrastrukturforliget ”Danmark fremad – Infrastrukturplan 2035” bliver gjort til virkelighed.«

Ikke overraskende er der hos Stena Line også tilfredshed med den nye aftale:

»Hos Stena Line glæder det os at indgå en langsigtet aftale om færgeforbindelsen mellem Grenaa og Halmstad og dermed fortsat at kunne tilbyde vores fragtkunder og passagerer en effektiv og miljøvenlig transportmulighed på tværs af Kattegat,« siger Kim Lindholm, operations manager, port and terminals, Stena Line, der også ser frem til at fortsætte samarbejdet med Grenaa Havn og Norddjurs Kommune.

JP Aarhus

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.