Aarhus skal gøre mere for at vende negativ cykeludvikling, mener politiker

Formand for Teknisk Udvalg Solveig Munk (EL) mener, at der mangler handling bag målsætningen om 20 pct. flere cyklister i Aarhus.

Artiklens øverste billede
Aarhus Kommune er langt fra sit mål om 20 pct. flere cyklister. Arkivfoto: Benny Kjølhede

Udviklingen går den forkerte vej, og det skal der gøres noget ved.

Så kort kan det siges, hvis man spørger Solveig Munk (EL), formand for Teknisk Udvalg.

I 2017 vedtog Aarhus Kommune en cykelhandlingsplan med en ambition om, at antallet af cyklister i Aarhus skulle stige med 20 pct. frem mod 2021.

Men statistikkerne peger på, at andelen af cyklister er faldet i perioden, og derfor ønsker Solveig Munk, at der kommer mere handling bag de gode intentioner.

»Det skal gøres attraktivt og komfortabelt at cykle og at bruge offentlige transportmidler og besværligere og dyrere at bruge bil. Målsætninger og planen om 20 pct. flere cyklister i kommunen har ingen værdi, hvis de ikke følges op af handlinger og budgetter,« skriver hun i en mail.

Vi prioriterer cykelstier, hvor børn færdes, anlagt først, så cyklisme læres fra barnsben, og at det bliver mindre attraktivt at køre sine børn i skole og til fritidsaktiviteter.

Solveig Munk (EL), formand for Teknisk Udvalg

Forkert udvikling

Andelen af borgere, der tager cyklen fra A til B, er gået totalt i stampe, viser statistikken. Tallene stammer fra den årlige trafikundersøgelse, som Danmarks Tekniske Universitet foretager for at kortlægge danskernes transportadfærd.

Mellem 2017 og 2019 foregik 23 pct. af trafikken inden for Ringgaden på cykel. I hele Aarhus Kommune gjorde det sig gældende for 15 pct. Mellem 2019 og 2021 var de samme tal faldet til henholdsvis 21 pct. og 14 pct.

Biltrafikken er i perioden ikke blevet nedbragt væsentligt. I hele kommunen foregår godt halvdelen af turene stadig i bil, mens andelen inden for Ringgaden fald med tre procentpoint i perioden 2019 til 2021.

Til gengæld viser statistikkerne også, at andelen af gående er steget markant, særligt inden for Ringgaden.

Ifølge Solveig Munk er der flere forklaringer på, hvorfor udviklingen for de grønne transportmidler som cykel og offentlig transport er gået den forkerte vej:

»Det sker, fordi forholdene for cyklister er for dårlige, fordi de offentlige transportmidler er nedjusteret uden for Ringgaden, og fordi biler er for billige.«

Krav om flere penge

Solveig Munk mener dog også, at man skal være varsom med ikke at overfortolke udviklingen. Noget af forklaringen kan nemlig skyldes den sædvanlige synder: coronaen.

Alligevel er tallene alarmerende nok til, at hun mener, at der skal satses yderligere på de mere grønne transportmidler som cykel og offentlig transport.

Derfor vil Enhedslisten gå til budgetforhandlingerne med et krav om penge til gennemførelse af den cykelhandlingsplan, som kommunen vedtog i 2017.

Kravene går blandt andet på, at de planlagte cykelruter og oplandsruter skal udmøntes i cykelstier, og at der etableres bedre cykelparkering ved terminaler og stoppesteder.

»Vi prioriterer cykelstier, hvor børn færdes, anlagt først, så cyklisme læres fra barnsben, og at det bliver mindre attraktivt at køre sine børn i skole og til fritidsaktiviteter. En trafik der ellers er stærkt stigende, i takt med at der kommer flere biler,« forklarer hun.

Generel tendens

Udviklingen med en lavere andel af cyklister er ikke kun en udfordring, man ser i Aarhus, men i hele landet. Særligt børn og unge mellem 10 og 20 år uden for de store byer cykler langt mindre, end de gjorde i 2006.

Ifølge Mads Paulsen, postdoc ved DTU Management, kan netop det også være en del af forklaringen på, hvorfor cyklerne ikke fylder mere og mere i det aarhusianske bybillede.

»Hvis man har været vant til at cykle som barn, er der større chance for, at man også gør det som voksen,,« forklarer Mads Paulsen.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.