Moesgaard har fået millioner i støtte – nu skal et museumsbesøg også være digitalt
Moesgaard Museum har søgt og fået to store fondsbevillinger til udvikling af fremtidens museumsoplevelser, der i stigende grad skal være digitale.
Det er Augustinus Fonden og Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, der har valgt at støtte museets udviklingsplan for de kommende tre år, med henholdsvis 12 mio. kr. og 10 mio. kr., fremgår det af en pressemeddelelse fra museet.
Donationerne skal bruges til udvikling og præsentation af tre årlige særudstillinger og en stor digital satsning på at skabe målrettet indhold til nye brugere.
»Vi er virkeligt glade for fondenes støtte, som gør os i stand til over de kommende år at udvikle den næste generation af museumsoplevelser – både fysisk på Moesgaard og på nye digitale platforme. Vi tror på, at den digitale udvikling betyder, at vi kan nå en stadigt større del af den danske befolkning og samtidig fortsat gøre os relevante for en bred gruppe af brugere. Vores mål er at forene de stærke kompetencer, vi har inden for museumsformidling, og det store indhold af historier, som vi skaber på Moesgaard, med nye digitale muligheder og derved få endnu mere samspil og dialog med vores brugere,« siger direktør for Moesgaard Museum, Mads Kähler Holst i meddelelsen.
Hvor Moesgaards udstillinger har vægt på den fysiske og fælles oplevelse på museet, skal den nye digitale dimension af museet gå i dybden med og perspektivere indhold, som skal skræddersys til specifikke målgrupper og give mulighed for, at den enkelte kan sammensætte sin egen digitale museumsoplevelse, fortæller museet.
Moesgaard er allerede i gang med at udvikle det digitale projekt i samarbejde med det strategiske rådgivningshus, Seismonaut.
»Moesgaard Museum er et fyrtårn i det danske museumslandskab, som vedvarende udvikler publikumsoplevelsen. Nu vil museet lægge yderligere vægt på den strategiske udvikling af digital museumsformidling. Det sker, samtidig med at Moesgaard fastholder sin position med at skabe stærke kulturarvsoplevelser. Vi støtter meget gerne museets udvikling på dette felt, og vi ser positivt på ambitionerne om at give et bredere publikum kvalificeret viden, som styrker den historiske og kulturelle bevidsthed,« siger Frank Rechendorff Møller, adm. direktør i Augustinus Fonden.
Også fra Aage og Johanne Louis-Hansens Fond er der en tro på en digital fremtid for museumsbesøg.
»Vi tror på Moesgaards strategiske satsning, hvor fysiske udstillinger og digitale produkter i stigende grad vil supplere hinanden og udvide museets formidlingsrum – med døgnåben adgang. Og timingen for den digitale acceleration synes helt rigtig. Efter covid-19-pandemien er der en forventning om, at digitale produkter naturligt integreres i museumsformidling – det, der i øjeblikket opleves som en betydelig transformation, vil om kort tid være normal museumspraksis,« siger fondsdirektør Christine Wiberg-Lyng.
Den første store særudstilling i Moesgaards nye program åbner til november. Særudstillingen med titlen ”Kaos” handler om en af Europas mest spændende og komplicerede perioder, nemlig Folkevandringstiden ca. 300-600 e.Kr., hvor Romerriget kollapsede, nye krigeraristokratier opstod og grundstenene blev lagt til det Europa, vi kender i dag.
JP Aarhus