Vejen er banet fra Vejle til Randers – nu skal den anlægges
Folketinget har vedtaget anlægslov for seks spor på E45 fra Skanderborg til Vejle og fra Aarhus S til Aarhus N. Stykket mellem Aarhus N og Randers venter bare på at blive anlagt.
Folketinget tredjebehandlede torsdag en anlægslov for udvikling af statsvejnettet, og dermed kan en række større projekter under ”Infrastrukturplan 2035” for alvor gå i gang. Projekterne omfatter blandt andet udbygning af E45 Vejle-Skanderborg og Aarhus Syd-Aarhus N.
»Med vedtagelsen af anlægsloven har vi nået en vigtig milepæl, der danner det egentlige lovmæssige grundlag for de arbejder, vi nu sætter i gang i Vejdirektoratet. Vi ser rigtig meget frem til at komme et skridt videre med den række af projekter, som vi skal arbejde med i de kommende år,« siger afdelingsleder Ida Rasmussen på Vejdirektoratets hjemmeside.
Anlægsloven omfatter blandt andet vejprojekterne:
Udbygningen af E45 Vejle-Skanderborg – 38 km fra fire til seks spor.
Udbygning af E45 Aarhus Syd-Aarhus Nord fra fire til seks spor samt udbygning af strækningen mellem Aarhus Nord og tilslutningsanlæg i Skejby.
I gang i 2023
Flere af projekterne har allerede haft opgaver som rådgivere i udbud hen over foråret og er nu i gang med selve detailprojekteringen af opgaverne. På strækningen E45 Vejle-Skanderborg begynder eksempelvis de geotekniske undersøgelser allerede i næste uge, og der bliver afholdt informationsmøde for projektet i Horsens onsdag den 15. juni.
Vejdirektoratet forventer, at de første anlægsarbejder går i gang i midten af 2023.
Udbygningsarbejdet af E45 forventes at være gennemført ved udgangen af 2026, hvorefter alle seks spor kan tages i brug.
I 2027 vil der i løbet af sommerhalvåret blive udlagt slidlag og gennemført andre færdiggørelsesarbejder, men med minimal påvirkning på trafikken.
»Det er vigtigt for os, at vi kommer godt fra start og har en god dialog med projektets naboer. Derfor har vi sat en del ressourcer ind på at være åbne og tilgængelige for alle, som er interesserede i den kommende udbygning, både med et større informationsmøde og de efterfølgende nabomøder,« fortæller seniorprojektleder John Kjærsgaard fra Vejdirektoratet.
Etapen med seks spor fra Aarhus N til Randers var ikke med fra Folketinget. Og det skal den heller ikke, oplyser Vejdirektoratet.
»Stykket er nemlig så lille, at det ikke kræver en særlig anlægslov. Så det er altså i teorien klar til at blive anlagt.«
For de nye sekssporede stykker på E45 stemte alle Folketingets partier minus Enhedslisten.