Aarhus Havn har haft fremgang over hele linjen

En stor del af væksten er båret af containeromsætningen.

Artiklens øverste billede
Aarhus Havns direktør er godt tilfreds med fremgangen, men understreger, at der ikke er forventninger om, at succesen nødvendigvis gentager sig i samme skala i de kommende år. Foto: Aarhus Havn

Containere, fast og flydende bulk, krydstogt, passagerer, projektlast og ro-ro.

For første gang i mange år præsterede Aarhus Havn fremgang på samtlige forretningsområder i 2021. Den samlede omsætning steg med 889.000 tons gods til mere end 10 mio. tons gods – det svarer til, at havnen håndterer mere end 1.000 tons gods hver eneste time året rundt.

En stor del af væksten er båret af containeromsætningen, som steg med 95.000 containere (TEU) til i alt 718.000 TEU. Det er en stigning på 15 pct. – vel at mærke efter nogle år, hvor containeromsætningen er steget betragteligt.

CEO Thomas Haber Borch giver i en pressemeddelelse udtryk for, at han er yderst tilfreds med, at Aarhus Havn kan præstere omsætningsstigning på alle hylder i 2021, og særligt fordi 2020 ikke var noget dårligt år for virksomheden på trods af pandemien.

Han understreger samtidig, at der ikke er forventninger om, at succesen nødvendigvis gentager sig i samme skala i de kommende år.

»Mens mange andre havne i verden har været belastet af, at de globale forsyningskæder er under pres, og godset har hobet sig op med store forsinkelser til følge, har vi her i Aarhus været i stand til at tage skibene ind og ekspedere godset in time. I løbet af året har vi været udfordret af manglende plads flere steder på havnen, men jeg synes, at vi har fundet gode løsninger sammen med vores kunder,« siger Thomas Haber Borch i pressemeddelelsen.

Stor tilfredshed

Han er godt tilfreds med udviklingen på bulkområdet, selv om stigningerne her er mere beskedne.

Til gengæld viste forretningsområdet ”passagerer” en betydelig vækst, og det kan bl.a. forklares med, at pandemien har sat knap så store begrænsninger for rejseaktivitet mellem landsdelene i 2021, som tilfældet var i 2020. Omsætningen i projektlast er til gengæld mere end fordoblet, men dog på et beskedent niveau, mens ro-ro-området realiserer en vækst lidt over gennemsnittet.

»Og så vil nogle måske undre sig over, at vi har haft fremgang på krydstogt. Det er da også lidt af et kuriosum, idet vi i 2021 havde ét anløb mod nul året før – og derfor fremgang,« udtaler Thomas Haber Borch.

Krydstogtbranchen har været lagt ned i de seneste to år. I den periode har Aarhus Havn taget krydstogt op til fornyet overvejelse, og det har bl.a. resulteret i en beslutning om at investere i et landstrømsanlæg til krydstogtskibe, der forventes at stå klar i 2023.

JP Aarhus

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.