SF og K vil øge trafiksikkerheden for cyklister med nye cykelmotorveje

Der skal være mindre trængsel på de aarhusianske cykelstier, mener Det Konservative Folkeparti og SF, som vil have cykelmotorveje i op til tre spor.

Artiklens øverste billede
Aarhus Byråd skal onsdag også tage stilling til de kommende års anlægsprojekter, herunder bl.a. tilretning af cykelstier på Vesterbro Torv og ved Aarhus Universitet. Arkivfoto: Mads Frost

Aarhus skal bindes sammen af et trafiksikkert cykelrutenet, og derfor skal der etableres cykelmotorveje langs de store indfaldsveje.

Det foreslår SF og Det Konservative Folkeparti, som har sat punktet på onsdagens byrådsdagsorden. De to partier mener, at behovet for sikre og mere effektive cykelstier vokser, og derfor skal ambitionerne hæves, fremgår det af byrådsindstillingen.

»Cykelmotorvejene skal minimum have to spor – og gerne tre hvor muligt, og behovet er størst – i samme retning, hvilket forebygger trængsel og giver plads til de mange forskellige typer af cykler, som aarhusianerne bruger, som f.eks. varierer meget i hastighed og bredde,« skriver partierne, der henviser til kommunens cykelhandlingsplan fra 2017.

»Vi er stadig ikke nået i mål med realiseringen af denne plan, men det store behov for sikre og effektive cykelstier vokser,« påpeger de to byrådsgrupper, som mener, at der skal laves en tilføjelse til cykelhandlingsplanen om cykelmotorveje på de indfaldsveje i Aarhus med mest cykeltrafik – herunder Ringgaden,Viborgvej, Randersvej og Langelandsgade.

Pengene skal komme fra årets budgetforlig til cyklisme og fra en statslig pulje målrettet kommunale cykelprojekter, fremgår det.

V vil omrokere

Byrådet skal onsdag også tage stilling til andre konkrete cykelforslag. Herunder et fra Venstre, som ønsker at droppe planerne om en cykelsti på Sønder Allé og i stedet tildele midlerne til en cykelsti til Ajstrup Strand. Ifølge rådmanden for Teknik og Miljø, Bünyamin Simsek (V), er der ikke et behov for den planlagte cykelsti på Sønder Allé, som går fra Rådhuspladsen til krydset ved Spanien.

»Der er tværgående gader i Østergade og Hall sti i Aarhus C. Projektet har også mødt massiv modstand og bekymring fra erhvervsdrivende, som Venstre er enig med og deler samme bekymring,« skriver rådmanden i indstillingen til byrådet.

Ifølge forslaget vil Venstre flytte pengene fra Sønder Allé cykelstiprojektet til ”Cykelsti Helt ned til Ajstrup Strand”, som beboerne i Ajstrup-området har arbejdet for i 21 år.

Under budgetforhandlingerne i september blev der trods positive tilkendegivelser fra et byrådsflertal ikke fundet penge til den sidste del af den gennemgående cykelsti fra Solbjerg over Malling og videre til Ajstrup Strand. Ifølge beboerne er vejstrækningen særligt om sommeren meget trafikeret, men partierne bag budget 2022, som bl.a. tæller Venstre, Det Konservative Folkeparti og Socialdemokratiet, blev enige om, at der skal laves en beskrivelse af mulighederne for at anlægge en sikker forbindelse til Ajstrup Strand i form af eksempelvis en såkaldt ”to minus en”-vej, hvor der etableres brede, stiplede linjer i begge sider af vejen.

Prisen på en regulær cykelsti langs den 2,3 kilometer lange strækning fra rundkørslen ved Elmosevej og kommunens egen naturbørnehave Ajstrup Gl. Skole til vandet ved Ajstrup Strand er tidligere opgjort til 7,3 mio. kr.



Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen