• Artiklen opdateres

Ny Aros-direktør: Fortiden har vi arvet, fremtiden bygger vi sammen

Kunstmuseet Aros i Aarhus har efter en turbulent afsked med den foregående direktør fundet sin nye leder. Det er den 53-årige brite Rebecca Matthews, som stod i spidsen for kulturhovedstadsåret i 2017.

Artiklens øverste billede
Rebecca Matthews, der var direktør for kulturhovedstadsåret i 2017, er den nye direktør for kunstmuseet Aros i Aarhus. Arkivfoto: Kasper Heden Andersen

»Fortiden arver vi, fremtiden bygger vi.«

Det er med den tilgang, Rebecca Matthews altid kommer ind i en ny organisation, siger hun.

Det gælder også på kunstmuseet Aros, hvor den 53-årige brite til årsskiftet træder ind som ny direktør. Hun kommer fra Glasmuseet Ebeltoft, hvor hun har været direktør siden maj, og mange vil huske hende fra hendes fem år som adm. direktør for Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017.

At kunne blive direktør for Aros er en once-in-a-lifetime-mulighed

Rebecca Matthews, ny direktør for kunstmuseet Aros

Det er med et vist vemod, at hun forlader glasmuseet i Ebeltoft. Der er hun utroligt glad for at være, understreger hun:

»Men at kunne blive direktør for Aros er en once-in-a-lifetime-mulighed, så det var jeg nødt til at gribe ud efter.«

Direktør, ikke kurator

Det er bestyrelsen på Aros med advokat Carsten Fode i spidsen glad for, at hun gjorde. Det lægger den ikke skjul på.

»Den samlede bestyrelse har med stor fornøjelse fået hende til at sige ja tak til jobbet,« siger han, der har været med i ansættelsesudvalget, som dog havde Laura Hay Uggla, der også er en del af museets bestyrelse, som formand.

»Vi har gjort os megen umage med at beskrive den profil, der skulle være den fremtidige leder af Aros. Vi lagde afgørende vægt på, at der var en gedigen kunstfaglig baggrund. Men ud over at være et kunstmuseum har Aros også formidling, forskning, kommercielle aktiviteter, en café og en butik, og der er 100 faste medarbejdere og 100 løse med alt i alt 15 nationer repræsenteret, så ledelsesevnen og ledelseserfaringen er noget andet, som vi også har lagt afgørende vægt på. Derfor er det vigtigt at understrege, at det ikke er en chefkurator, men en direktør, vi har søgt,« siger han.

Laura Hay Uggla uddyber, at der var omkring 20 ansøgere til stillingen, og at de kom fra hele verden. Seks af dem blev udvalgt til en samtale nr. to.

Hun ved godt, at mange havde forventet, at det skulle være en kvinde, siger hun, men lægger vægt på, at man er gået mere efter at få den rette person.

»Det har været en meget grundig ansættelsesproces. Vi skulle have en person med internationalt udsyn, visioner og netværk samt kompetencer inden for fundraising. Samtidig ønskede vi også en person, som kan gå direkte ind i samarbejdet med alle vores samarbejdspartnere,« siger hun.

»Med Rebecca har vi fået det bedste af to verdener, og vi har fundet en gedigen og dygtig leder med stor integritet, som alle de steder, hvor hun har været, har sørget for at tale med hver enkelt medarbejder om udvikling af organisationen. Vi har også taget referencer – alle steder fik vi at vide, at vi får en leder i en liga helt for sig selv.«

Politisk tilfredshed

Også fra politisk side er der glæde over, at Rebecca Matthews er tilbage i Aarhus.

»Det er et fremragende valg. Jeg har arbejdet rigtig tæt sammen med Rebecca Matthews i min egenskab af formand for Aarhus 2017 og kender hende rigtig godt. Hun er en virkelig stærk international kapacitet, der nu får lov til også arbejdsmæssigt at flytte tilbage til Aarhus i en betydende stilling – en af vores vigtigste kulturinstitutioner, så det bliver spændende at se, hvordan det kan blive foldet ud i de kommende år,« siger borgmester Jacob Bundsgaard (S).

Han ser hendes omfangsrige netværk som en af hendes store styrker.

»Hun har et enormt stort internationalt netværk, og så kender hun Aarhus. Hun kender kulturinstitutionerne, og hun har vist, hvor dygtig hun er til at samarbejde på tværs af dem. Det synes jeg er enormt stærkt. Hun kender også den danske kunst- og kulturscene. Hun ved, hvordan det er at arbejde med ministerier og med en kommune, og ved, hvordan man trækker store private bidrag til en kunst- og kulturbegivenhed. Jeg synes, at hun har nogle virkelig stærke kompetencer at bringe i spil.«

Kulturrådmand Rabih Azad-Ahmad (R) deler begejstringen.

»Ansættelsen af Rebecca Matthews er et kæmpe scoop for Aros og for hele Aarhus. Med hende får museet det bedste fra to verdener, da hun har erfaringer med både det globale og det lokale. Rebecca Matthews var med kulturhovedstaden med til at løfte hele Aarhus, og jeg er sikker på, at hun med sin dygtighed og dedikation vil tage Aros til næste niveau,« siger han i en pressemeddelelse.

En turbulent tid

Det er et museum, der har været igennem en turbulent tid, som Rebecca Matthews skal være direktør for. Det skyldes ikke bare coronarestriktioner og de deraf følgende nedlukninger af bl.a. kulturelle institutioner som museer, men også at Aros i juni måtte sige farvel til den daværende direktør, Erlend Høyersten, efter at en ekstern undersøgelse af arbejdsmiljøet på Aros bl.a. havde konkluderet, at der var problemer med ledelseskulturen på museet, og at der var forekommet krænkende handlinger.

Undersøgelsens konklusion førte tirsdag den 29. juni til, at Erlend Høyersten trak sig fra sin stilling med øjeblikkelig virkning. Han blev beskyldt for sexisme og grænseløs adfærd over for flere medarbejdere. I et anonymt brev til museets bestyrelse skrev medarbejderne om bl. a. »sexisme« og »grænseløs adfærd« og pegede på Erlend Høyersten som den, der udførte de krænkende handlinger.

Disse anklager fik bestyrelsen til at bestille en undersøgelse, som resulterede i, at direktøren sagde op. Han får dog løn af museet til udgangen af året og skal i samme periode stå til rådighed for det. Det har der dog ikke været brug for endnu, siger Carsten Fode.

Lise Pennington, der var overinspektør under Erlend Høyerstens ledelse, blev sat ind som konstitueret direktør og varetager funktionen, indtil Rebecca Matthews tager over.

Internationale topposter

Ud over at være direktør for Glasmuseet Ebeltoft og spydspids for Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017 har Rebecca Matthews beklædt internationale topposter inden for kunst og kultur, bl.a. for det britiske kulturinstitut British Council som direktør for Global Partnerships i New York. Tidligere har hun været direktør for Government Relations ved Operahuset i Sydney.

En stor opgave

”The Next Level”, et stort udbygningsprojekt på Aros, bliver en af de store opgaver for den nye direktør at få i havn. ”The Next Level” består af et nyt underjordisk udstillingsgalleri på 1.000 kvm, en årligt tilbagevendende pavillon og et enormt værk af den amerikanske kunstner James Turrell, ”The Dome”, der med sin loftshøjde på 15 meter, en diameter på 40 meter og et åbent kig igennem loftet op til himlen med museets ord skal give de besøgende en særlig oplevelse.

Projektet kommer samlet set til at koste 200 mio. kr. De 80 mio. kr. kommer fra Salling Fondene, 40 mio. kr. kommer fra Ny Carlsbergfondet, en privat donation har sikret 10 mio. kr., mens Aarhus Kommune bidrager med 67 mio. kr.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.