Transportminister vil se på sag om aarhusiansk vandflyveplads

Sagen om Trafikstyrelsens tilbagekaldelse af Aarhus Vandflyveplads’ driftstilladelse skal nu drøftes på Christiansborg.

Artiklens øverste billede
Trods inddragelsen af driftstilladelsen flyver Nordic Seaplanes’ to vandfly fortsat planmæssigt. Foto: Lasse Rungholm

En løsning på de uenigheder, der i længere tid har været mellem Trafikstyrelsen og vandflyselskabet Nordic Seaplanes, kan måske være på vej.

Transportministeriet bekræfter, at transportminister Benny Engelbrecht og Folketingets transportordførere snart skal drøfte sagen.

»Vi er ved at planlægge et møde med ordførerne, som forhåbentlig kan give en eller anden form for afklaring på, hvad der er op og ned,« siger pressechef Martin Hein, Transportministeriet.

»Det er ikke endeligt på plads, hvem der derudover skal deltage, men jeg vil tro, at Trafikstyrelsen kan komme med,« siger pressechefen.

Det er et problem, at de ikke har folk, som er sagkyndige. De har ikke engang været med os ude at flyve.

Lasse Rungholm, direktør og kaptajn, Nordic Seaplanes

Flyttede flydebro

Nordic Seaplanes har fløjet mellem Aarhus og København siden 2016. I juni trak Trafikstyrelsen uden varsel driftstilladelsen og den tekniske godkendelse af flyvepladsen tilbage. Årsagen var, at selskabet tidligere på året uden at søge om tilladelse til det har flyttet flydebroen 100 m i samme bassin for at imødekomme et ønske fra Aarhus Havn, der vil bruge pladsen til andre formål.

Virkningen af tilbagekaldelsen blev af Trafikstyrelsen i samme åndedrag suspenderet, hvis Nordic Seaplanes søgte om en ny driftstilladelse og teknisk godkendelse af flyvepladsen.

Direktør og kaptajn Lasse Rungholm mener imidlertid, at forholdene reelt er uændrede, da flydebroen ligger i det samme havnebassin, som allerede er godkendt. Han har protesteret imod, at styrelsen samtidig stiller »nye usaglige krav« i forbindelse med den nye ansøgning.

»Vi mener ikke, at vi skal gøre noget,« understreger Lasse Rungholm og fortsætter:

»Vi mener, at Trafikstyrelsen skal trække afgørelsen tilbage.«

Mangler sagkyndige

Ifølge ham har driften af Nordic Seaplanes i årevis været besværliggjort af, at Trafikstyrelsen ikke har de nødvendige kompetencer til at vurdere forhold omkring et vandflyselskab.

»Det er et problem, at de ikke har folk, som er sagkyndige. De har ikke engang været med os ude at flyve. Det er der, at kæden hopper af,« mener Lasse Rungholm.

Han skulle mandag have haft foretræde for Folketingets Transportudvalg, men valgte at aflyse i håb om at blive indkaldt til et møde med ministeren, ordførerne og Trafikstyrelsen.

»De ved ikke noget om vandfly og luftfart, og på den anden side står vi, som kommer med mange års erfaring og reelt er eksperter i det her. Det fås ikke bedre i hele Europa,« mener Lasse Rungholm.

Samråd aflyst

Næstformand i Folketingets Transportudvalg, tidligere transportminister Hans Christian Schmidt (V) havde kaldt transportminister Benny Engelbrecht i samråd om miseren. Han ønskede bl.a. svar på, om ministeren mener, at »Trafikstyrelsen har de fornødne ressourcer og kompetencer til at varetage en forvaltningsmæssig korrekt sagsbehandling«.

Mødet skulle have fundet sted mandag, men blev aflyst i sidste øjeblik. I stedet ser han frem til at blive inviteret til et møde med ministeren og transportordførerne i denne eller næste uge.

»Det er også en udmærket løsning med et møde, for det er også det, et samråd går ud på,« fastslår Hans Christian Schmidt.

»Hvis det betyder, at vi skal prøve at finde en løsning ved at sidde og snakke sammen, så er det fint for mig. Nu skal det have en chance, og så må vi se, hvad der sker,« siger han.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.