Bestyrelsesformand for kunstmuseet Aros er stolt af organisationen, og hvad den har kunnet håndtere

Carsten Fode, formand for Aros, roser medarbejderne for tacklingen af ledelsesproblemer og corona. Han kalder juli måned for »kanon«.

Artiklens øverste billede
Aros. ”Your Rainbow Panorama”, Olafur Eliasson. Foto: Brian Karmark

Kunstmuseet Aros er i god gænge.

Det fastslår bestyrelsesformand Carsten Fode, efter at museet har været inde i en turbulent periode med corona og en direktør, der pludselig stoppede.

»Jeg er stolt af organisationen, og hvad den har kunnet håndtere,« siger han og tilføjer:

»Museet kører godt. Vi har haft en kanon juli måned – det er virkelig imponerende.«

Vi roste medarbejderne for den dedikation, som de viser i den svære periode med corona og med de ledelsesudfordringer, vi har haft. Jeg synes, det er imponerende flot.

Carsten Fode, bestyrelsesformand for Aros

Som tidligere afdækket i Jyllands-Posten fratrådte den tidligere Aros-direktør Erlend Høyersten med øjeblikkelig virkning den 29. juni.

Det skete, efter at en ekstern undersøgelse af arbejdsmiljøet på Aros bl.a. havde konkluderet, at der var problemer med ledelseskulturen på museet, og at der var forekommet krænkende handlinger.

På et møde tirsdag orienterede Carsten Fode medarbejderne om arbejdsmiljøundersøgelsen, som konsulentfirmaet havde foretaget, og om, at sagen nu var slut. Formanden vurderer, at 80-90 medarbejdere deltog i mødet, og ifølge ham tog de godt imod orienteringen og havde forståelse for, at han ikke kunne gå i detaljer med undersøgelsen, da medarbejdernes afgivne forklaringer hertil var givet i fortrolighed.

»Jeg er simpelt så imponeret over den stemning, der var, og jeg var så glad efter det møde. Der var lavet en undersøgelse, som de har været meget rede til at gå ind i konstruktivt, det har fået nogle konsekvenser, og nu har medarbejderne respekt for det, vi gør fremadrettet med deres arbejde,« lyder det fra bestyrelsesformanden, der konstaterer, at det var første gang i over et år, at ledelsen har haft mulighed for at mødes med alle medarbejderne.

»Vi roste medarbejderne for den dedikation, som de viser i den svære periode med corona og med de ledelsesudfordringer, vi har haft. Jeg synes, det er imponerende flot.«

Carsten Fode orienterede også om, at Aros’ vision – at blive et kunstmuseum, der er førende internationalt – er intakt, og at der skal ansættes en ny direktør.

Stillingsopslag i august

Denne proces er i fuld gang, fastslår Laura Hay Uggla, der er medlem af Aros’ bestyrelse og formand for ansættelsesudvalget. Hun fortæller, at Aros har hyret konsulentfirmaet Genitor til at finde den nye direktør.

»De har stor erfaring med rekruttering inden for både kulturområdet og offentlig ledelse og er godt bekendt med miljøet,« siger Laura Hay Uggla.

Profilen skal matche museets vision, og således bliver de fire hovedkrav til den kommende direktør, at denne skal have en faglig indsigt, der giver respekt, en betydelig ledelseserfaring, en evne til fundraising og en international erfaring, oplyser hun.

I øjeblikket arbejdes der på et stillingsopslag, som sendes ud i august, og ifølge Laura Hay Uggla er ambitionen, at den nye direktør skal tiltræde i løbet af i år.

»Vi vil lave en en grundig proces og være så effektive som muligt, men den kommende direktør kan være en person, der sidder i et job og har et opsigelsesvarsel,« siger hun og fortsætter:

»Der er allerede udvist interesse for jobbet, jeg har fået henvendelser. Vi har en rigtig god fornemmelse.«

Gang i shop og café

Carsten Fode har netop fået besøgs- og omsætningstal for juli måned, og han har svært ved at få armene ned. 55.309 gæster besøgte museet.

»Det er vi meget stolte af i betragtning af de restriktioner, der har været, fordi coronapasset har givet os problemer. Også set i forhold til, at der har været et godt sommervejr.«

Således havde han krydset fingre for, at antallet af gæster i juli i år rundede 50.000 – selv om besøgstallet i samme måned i fjor lå på 126.039 – den mest besøgte måned i museets historie.

Desuden har pengene siddet løsere hos gæsterne end normalt, oplyser Carsten Fode.

»Vi kan se, at folk bruger flere penge i shoppen og caféen, end de plejer,« siger han.

Således brugte hver gæst i juli måned i gennemsnit 26 kr. i cafeen og 23 kr. i shoppen. Ifølge formanden ligger niveauet sædvanligvis under 20 kr. pr. gæst.

»Jeg tolker det sådan, at caféen er så attraktiv, at stort set alle køber en kop kaffe, og at butikkens niveau er højt.«

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.