Nøglerolle til Visit Aarhus i kickstarten af dansk turisme

Turismeaktører i Aarhusregionen nyder godt af million-indsprøjtning efter coronakrisen.

Artiklens øverste billede
En af denne turistsæsons nyskabelser er en tresproget audioguide for gæster på Fregatten Jylland i Ebeltoft. Det er en del af turismebranchens landsdækkende indsats Kickstart Dansk Turisme. Foto: Casper Dalhoff

Takeaway-oplevelsespakker for børnefamilier fra Science Museerne i Aarhus, underjordisk skattejagt i Mønsted Kalkgruber ved Viborg og en tresproget audioguide for gæster på Fregatten Jylland i Ebeltoft.

Turismen i Aarhusregionen oplever i disse måneder et boost i nye, innovative produkter og aktiviteter, der skal styrke områdets tiltrækningskraft.

Fem af Aarhusregionens kulturinstitutioner er udvalgt til at være med i forløbet Kultur-test-lab. Det er en del af turismebranchens landsdækkende indsats Kickstart Dansk Turisme med i alt 11 initiativer, der går på tværs af kyst- og naturturisme, storbyturisme samt erhvervs- og mødeturisme.

Hårdt ramt af corona

»Turismeerhvervet har været meget hårdt ramt af corona-krisen, og målet med de nye initiativer er at samarbejde på tværs af hele Danmark om at kickstarte turismen. Det kan ske gennem innovativ udvikling og test af nye produkter hos turismevirksomhederne og ved at dele gode løsninger, der kan bidrage til et fælles comeback for dansk turisme,« siger Pia Lange Christensen, direktør for Visit Aarhus og formand for styregruppen bag Kickstart Dansk Turisme, i en pressemeddelelse.

Der er afsat 30 mio. kr. til projektets initiativer, og beløbet er finansieret med 15 mio. kr. fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og 15 mio. kr. fra de medvirkende destinationsselskaber og virksomheder. Visit Aarhus er med i fem af de 11 nationale initiativer inden for kulturturismen, erhvervs- og mødeturismen, outdoor-turismen og udviklingen af den digitale infrastruktur samt nye digitale løsninger.

»Turismevirksomhederne i vores destination har været meget engagerede i at udvikle nye produkter og afprøve redskaber, der hurtigt og effektivt kan være med til at øge efterspørgsel, fremme gæsternes forbrug og skabe og fastholde job inden for turismen,« siger Pia Lange Christensen videre i meddelelsen.

Visit Aarhus har en ledende rolle inden for det initiativ, der skal kickstarte outdoor- og naturbaserede oplevelser. Hele Aarhusregionen byder på masser af attraktive naturområder, og her har Visit Aarhus sammen med private tur-operatører udviklet nye cykelruter, vandreture for børnefamilier med underjordiske afstikkere, naturskønne disc-golfbaner, weekendophold for jægere og muligheder for at lave mad over bål.

»Aarhusregionen har en førende rolle i Danmark, når det gælder outdoor-turisme, og vi glæder os til at se, hvordan de nye produkter klarer sig, så vi kan dele erfaringerne og resultaterne med vores kolleger i hele landet,« siger Pia Lange Christensen.

Udviklingen af nye løsninger har også en høj prioritet i initiativet Kickstart Innovationen, hvor 10 danske firmaer, heriblandt Aarhus-firmaerne Digitalguest og Urbihunt samt Govisit fra Viborg, byder ind med løsninger, der kan løfte turismen ind i den digitale tidsalder.

De digitale muligheder

»Turismeerhvervet har et kæmpe potentiale for at udnytte de digitale muligheder, der kan eksponere attraktionerne og skabe nye gæsterelationer for butikker, caféer og kulturinstitutioner,« siger Jakob Oddershede, medstifter af Urbihunt, der har udviklet en app med et digitalt og udendørs mysteriespil, hvor brugerne kan gå på opdagelse på en ny og sjov måde.

»Vores spillere leger sig gennem bymiljøet, hvilket skaber liv og er en helt ny dimension til, hvad man kan lave i en by,« fortsætter Urbihunt-medstifteren i pressemeddelelsen.

Initiativerne i Kickstart Dansk Turisme løber til efteråret 2021.

Visit Aarhus er Aarhusregionens officielle turistorganisation, der dækker over storbyen Aarhus samt de omkringliggende byer og områder Djursland, Favrskov, Silkeborg, Skanderborg, Randers og Viborg.

Visit Aarhus’ mission er at udvikle turismen og markedsføre Aarhusregionen som bæredygtigt rejsemål for ferie- og erhvervsturister samt bidrage til, at turismen skaber værdi lokalt, regionalt og nationalt.

JP Aarhus


Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.