Marselistunnel kan være klar i 2030

VVM-undersøgelse, planlægning og anlæg af en Marselistunnel vil tage op mod 10 år, lyder en vurdering fra teknisk rådmand. Han vil aflaste generne med en ny vej i Banegraven.

Artiklens øverste billede
En 2 km lang tunnel under Marselis Boulevard skal fjerne røg og støj fra især den tunge trafik til og fra havnen. Målet er, at tunnelen kan være klar i 2030. Arkivfoto: Marie Ravn

Fire-fem år til at planlægge og fire-fem år til at bygge.

Det er groft sagt tidsplanen for Marselistunnelen, som mandag fik Folketingets medvind i ”Infrastrukturplan 2035”. Projektet er vurderet til ca. 2,7 mia. kr. i planen, og heraf skal Aarhus Kommune og Aarhus Havn tilsammen bidrage med 600 mio. kr.

Med økonomien på plads kan undersøgelser og planlægning for alvor gå i gang, og målet er, at tunnelen på 2 km kan være færdigbygget omkring 2030.

De fem år med anlægsarbejde på den nedgravede tunnel bliver bøvlet.

Bünyamin Simsek (V), teknisk rådmand

Det oplyser teknisk rådmand Bünyamin Simsek (V):

»Vi laver en indstilling til byrådet omkring de processer, der skal i gang, deriblandt opdatering af VVM-redegørelsen, så vi kan få pengene fra Christiansborg og lave projektering og udbud, og det har vi anslået til fire-fem år. Parallelt skal vi sikre, at vi får en helhedsløsning med en vej i banegraven koblet på Åhavevej, så den også bliver en del af den samlede pakke, som byrådet skal forholde sig til,« siger rådmanden, der også gerne ser en cykelsti på strækningen.

Han forventer, at anlægsarbejdet med Marselistunnelen kan komme i gang omkring 2025 og være færdig i 2030, hvor arbejdet forløber i fem faser, der hver tager et år.

»Men det forudsætter blandt andet, at vi får de nødvendige ressourcer ind i Teknik og Miljø til at lave sagsbehandlingen, for det er et af de største projekter i byens historie,« siger rådmanden.

Med fem års anlægsarbejde forude fra 2025 til 2030 er der også udsigt til en hel masse gener for trafikanter og beboere i området, og det lægger rådmanden ikke skjul på:

»De fem år med anlægsarbejde på den nedgravede tunnel bliver bøvlet, men vi vil gøre, hvad vi kan for at mindske generne ved arbejdet. Men det kan ikke undgå at give gener, når man skal lave et så stort anlægsarbejde på en trafikåre, som er belastet med så megen trafik. Vores mål er at sikre, at der opretholdes to spor i hver retning under hele arbejdet, forudsat at vi kan få en ny vej i banegraven i spil,« siger Bünyamin Simsek.

Finansminister – og tidligere Aarhus-borgmester – Nicolai Wammen glæder sig også over aftalen om Marselistunnelen.

»Aftalen om Marselistunnelen er af stor betydning for Aarhus og resten af landet, for to tredjedele af alle containere i Danmark går gennem Aarhus Havn, og derfor er det her et projekt med betydning for hele Danmark. Det er vigtigt, at Aarhus Kommune og Aarhus Havn også selv bidrager, samtidig med at staten lægger et meget stort beløb,« siger finansministeren.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.