Syv østjyske trafikønsker til regeringen

Østjylland har krav på regeringens opmærksomhed, siger Jacob Bundsgaard (S). Interview med borgmesteren om motorveje, letbane, BRT, Kattegatforbindelsen og en tunnel, som snart kan bygges.

Artiklens øverste billede
Jacob Bundsgaard ser gerne en principbeslutning om Kattegatforbindelsen som en del af regeringens infrastrukturreform. Foto: Marie Ravn

Hvis man skærer ham helt skarpt til, Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (S), så ”ejer” han jo hele Aarhus Havn, det meste af Aarhus Lufthavn, halvdelen af Aarhus Letbane, en del af Midttrafik og hel masse veje i kommunen.

Trafik er en del af borgmesterjobbet, og derfor er det også interessant at høre, hvad borgmesteren satser på fremefter i forhold til trafik, infrastruktur, mobilitet og hvad man nu kalder den slags.

Det handler om, hvordan vi fremover skal transportere os fra A til B i bil, tog, bus, letbane, fly, på cykel og på gåben, og i løbet af foråret skal regeringen forhandle en ny infrastrukturreform på plads med Folketingets partier – og dermed en retning for fremtidens mobilitet.

Jeg tror stadig mest på en letbaneløsning, men vi skal have den åbenhed, at vi kigger på resultatet af de undersøgelser, der er i gang med at blive lavet.

Jacob Bundsgaard (S), borgmester

Set fra borgmesterkontoret i Aarhus er grundholdningen, at de store trafikprojekter i landets næststørste by og resten af Østjylland helt naturligt også er en statslig opgave.

»Jeg synes jo, at vi her i Østjylland som Danmarks næststørste vækstcenter har krav på opmærksomhed og noget hjælp til at lykkes med at løfte den opgave,« som han siger.

Mere motorvej og E45

Højt på ønskesedlen står motorvejene.

»Vi har gennem længere tid arbejdet meget målrettet i hele Østjylland med udvidelsen af E45, og det er vigtigt, at vi får den på plads. Det tror jeg også, at vi gør, men intet er sikkert, før underskrifterne er sat på papiret og spaden er sat i jorden. Vi arbejder på en udvidelse af E45 hele vejen fra Vejle til Randers, hvor noget er lavet, men der er en stribe steder, hvor der mangler udvidelse,« siger Jacob Bundsgaard.

Det bedste vil være, hvis man sætter penge af til at gennemføre en egentlig vvm-undersøgelse.

Jacob Bundsgaard (S), borgmester

Derudover er en motorvej til Grenaa – og dermed til Aarhus Lufthavn – også et stort ønske. I 2016 afviste Jacob Bundsgaard letbane og motorvej til lufthavnen som for dyre løsninger, men nu ser han en mulighed for projektet.

»Vi er nu så langt med interessevaretagelsen i forhold til E45, at der er plads til også at rejse behovet for en forbedring af infrastrukturen til vores lufthavn, som er af afgørende betydning for erhvervslivet i Aarhus. Samtidig vil det binde Djursland endnu tættere på Aarhus og dermed skabe bedre vækstbetingelser både på Djursland og i Aarhus,« siger Jacob Bundsgaard.

Flere strækninger på E45 er blevet tresporet, men målet er en udvidelse af hele strækningen fra Vejle til Randers. Arkivfoto: Stine Rasmussen

Støtte til letbane og BRT

Grøn mobilitetsplan er en overskrift for regeringens infrastrukturplan, og det vil betyde statslig støtte til kollektive trafikprojekter. Det er i hvert fald indtrykket hos Aarhus-borgmesteren:

»Jeg har en forventning om, at man i et stort infrastrukturforlig får givet et løft til den kollektive trafik ved at afsætte en stor ramme og efterfølgende vurdere, hvordan man får mest mobilitet for pengene især i de store byer, hvor trafikken ellers risikerer at sande til,« siger han og fortsætter:

»Vi ønsker statslig medfinansiering af næste etape letbane eller BRT. Nu må vi se, om Favrskov vil være med, for de er stadig lidt i proces, men det gælder også strækningen til Brabrand, og det gælder også BRT på Ringvejen, som vi også er interesseret i at få statsligt bidrag til.«

Overskriften er letbane, men muligheden for at lave BRT-løsninger – altså hurtigkørende busser i egen bane – indgår også i de igangværende miljøundersøgelser. Og selv om borgmesteren foretrækker letbane, holder han stadig en dør åben for, at f. eks. Brabrand-strækningen kan blive en BRT-løsning.

»Vi har valgt at kigge på to forskellige løsninger, altså en letbaneløsning og en BRT-løsning, og så må man vælge den, der samlet set er bedst for vores mobilitet og økonomisk. Jeg tror stadig mest på en letbaneløsning, men vi skal have den åbenhed, at vi kigger på resultatet af de undersøgelser, der er i gang med at blive lavet,« siger han.

Strøm på toget

På skinnerne er der allerede aftalt elektrificering af jernbanen, og den forventer Jacob Bundsgaard gennemført.

»Når det gælder togene, er det vigtigste for os elektrificering af jernbanen, og det er besluttet, og pengene er afsat, så der har vi en forventning om, at man følger op og sikrer gennemførelsen af det,« siger han.

Derudover skal fremtiden for den såkaldte togfond og timemodel formentlig afklares i forhandlingerne, og på spørgsmål om togfonden er Jacob Bundsgaards svar følgende:

»Vi har en forventning om, at man går videre for at få bragt rejsetiderne så langt ned, som det kan lade sig gøre.«

Aarhus vil søge statslig støtte til en BRT-linje på Ringvejen. Her er det Aalborgs kommende BRT-line, som hedder PlusBus. Visualisering: Aalborg Kommune

Kattegatforbindelsen

Et andet stort – kæmpe stort – infrastrukturprojekt, som er ved at blive forundersøgt, er Kattegatforbindelsen, og de undersøgelser skal være afsluttet inden udgangen af 2021.

Men Jacob Bundsgaard, der indgår i Kattegatkomitéens formandsskab, ser gerne, at regeringen allerede i foråret beslutter at gå videre.

»Forundersøgelsen er sat i gang og kommer først senere, men vi vil være optaget af, at man i forhandlingerne får taget en principbeslutning om, at man vil videre med det projekt. Det bedste vil være, hvis man sætter penge af til at gennemføre en egentlig vvm-undersøgelse,« siger Jacob Bundsgaard.

Han oplever generelt øget interesse og opbakning til projektet.

»Jeg hører meget positivt fra politisk hold, og jo mere, man har fået dykket ned i tallene, og jo flere undersøgelser, man har fået lavet, jo bedre er projektet blevet i forhold til, hvor meget trafik det kan flytte. Og så er det et projekt, der kan bære sig selv økonomisk og har en meget høj samfundsmæssig forrentning,« siger han.

På spørgsmål, om han ser et politisk flertal for Kattegatforbindelsen i øjeblikket, lyder svaret:

»Det er et stort projekt, så det vil jo kræve en del arbejde, før man er klar til at skrive under, men jeg synes, vi er nået ret langt allerede.«

En forundersøgelse af Kattegatforbindelsen skal være færdig i år. Visualisering: Kattegatforbindelsen

Marselistunnel tæt på

En gammel ”kending” i aarhusiansk trafikpolitik er Marselistunnelen, der med en pris på 1,5-2,0 mia. kr. skal flytte Marselis Boulevards tunge trafik til og fra havnen ned i en tunnel.

Vi arbejder sammen om at få de sidste elementer på plads, og der er fuldt medløb på det.

Jacob Bundsgaard (S), borgmester

Status er fortsat, at Aarhus Kommune afventer et ok fra regeringen til en model for finansiering, men Jacob Bundsgaard forventer nu, at finansieringen af Marselistunnelen falder på plads i forårets infrastrukturforlig eller inden forhandlingerne.

»Den store begrænsning har været anlægsloftet, og vi skal også være sikre på, at vi har den rigtige pris på projektet, og at hele finansieringen er på plads. Vi arbejder sammen om at få de sidste elementer på plads, og der er fuldt medløb på det, det er blot blevet forsinket af corona, men vi er ret tæt på at kunne lande,« siger Jacob Bundsgaard og fortsætter:

»Det vil være en hjælp at få det ind i infrastrukturforhandlingerne, for så kan vi sikre, at der er et flertal for den rette løsning og et statsligt bidrag til det, der jo er et nationalt infrastrukturprojekt. Det er dybest set ikke rimeligt, at Aarhus selv skal betale for det meste af det.«

Elbiler og proces

Transportminister Benny Engelbrecht oplyser i et skriftligt svar til JP Aarhus, at infrastrukturforhandlingerne afventer, at Eldrup-kommissionen præsenterer sin undersøgelse om ladeinfrastruktur til elbiler.

Grøn mobilitet og elbiler bliver en vigtig parameter i infrastrukturreformen, og sådan ser verden også ud fra Aarhus.

»Den store opgave bliver at lave en kæmpe omstilling af den private trafik til elbiler, og her kan regeringen hjælpe os med elinfrastruktur og ladestandere til elbiler. De fleste steder uden for centrum kan man selv klare det med at sætte en boks op i sit rækkehus eller parcelhus, men når man kommer ind i byen og etageejendommene, er man afhængig af, at der bliver lavet nogle hurtige ladestationer eller ladere på gadeplan,« siger borgmesteren.

Forud for forhandlingerne bliver der arbejdet for østjysk indflydelse fra Aarhus Kommune og Business Region Aarhus og via de lokalt valgte folketingsmedlemmer. Det handler om maksimal politisk påvirkning – men det samme gør resten af landet, der også vil have broer, tunneler og motorveje.

»Jeg har en jævnlig kontakt med både ministre og folketingsmedlemmer om de her emner for at sikre, at vi kommer med,« siger Jacob Bundsgaard med tilføjelsen:

»Men der er jo mange om buddet.«

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.