Alternativ rute er med i VVM-undersøgelse af ny letbaneetape

Byrådet satte onsdag gang i VVM-undersøgelsen af letbanens etape 2. En alternativ rute skal undersøges og vil beskytte bl.a. Den Gamle By.

Artiklens øverste billede
Det endte med et bredt flertal bag VVM-undersøgelsen af letbanens etape 2. Arkivfoto: Tanja Carstens Lund

Efter adskillige debatter i byrådet kan VVM-undersøgelsen for en linjeføringen af letbanens etape 2 sættes i gang.

Etapen består af strækningerne Lisbjerg-Hinnerup, Aarhus H til Brabrand samt en strækning på Aarhus Ø.

Man har ikke modet i byrådet til at sige, vi vil gennemføre letbane-beslutninger på et fuldstændigt gennemarbejdet grundlag.

Heidi Bank (V), byrådsmedlem for Venstre.

»Letbanen løser vores kollektive trafikproblemer. Vi er forpligtet til at tænke langsigtet. Etableringen af letbanen er et langt og sejt træk, men den vil forbinde kommunerne, gøre det attraktivt at bo længere væk fra byen, løse udfordringer i Gellerupparken og sikre, at vi ikke sidder alene i vores bil. Letbanen koster på kort sigt, men den vil løfte Aarhus til at nå ambitionen om en grøn storby, der skal vise, at en massiv grøn omstilling kan lade sig gøre,« sagde Louise Lindskrog (S), medlem af teknisk udvalg.

Uenighed mellem S, EL og AL

Indtil for en måned siden var der uenighed blandt de røde partier om, hvilken linjeføringen, der skulle laves en VVM-undersøgelsen af. Det brede flertal bag undersøgelsen var derfor i fare.

Enhedslisten og Alternativet ønskede at føre letbanen ad Banegraven og Søren Frichs Vej til Brabrand. Men S og SF fastholdt, at ruten skal gå fra Aarhus midtby via Viborgvej over Bispehaven og Gellerup til Brabrand.

Men et ændringsforslag stillet af Socialdemokratiet, SF, Enhedslisten, Alternativet og De Radikale sikrede det brede flertal, hvor også De Konservative er med.

»Vi anmoder om, at der i den videre planlægning og miljøvurdering som alternativ undersøges muligheden for en linjeføring der forløber som følgende: Via Silkeborgvej – Regenburgs Plads – Tage-Hansens Gade og derefter videre af Viborgvej,« står der i forslaget.

Med det forslag kunne Enhedslisten og Alternativet bakke op om indstillingen af en VVM-undersøgelse.

»Vi så gerne, at man lavede en undersøgelse af en rute syd for Silkeborgvej. Det kunne der ikke skabes flertal for. Jeg er glad for det store flertal bag ændringsforslaget, og at vi dermed kan undgå at fælde de gamle træer på Viborgvej og ændre på den kulturhistorie, som den nederste del af Viborgvej repræsenterer. Letbanen er et kæmpe løft for kollektiv trafik, og det er meget populær løsning, når vi spørger aarhusianere,« sagde Keld Hvalsø (EL).

Succes afhænger af mere letbane

Venstre og Dansk Folkeparti kritiserede byrådsflertallet for manglende vilje til at undersøge alternativer til letbanen.

»For Venstre er det naturlig at have en god kollektiv trafik. BRT-busser er en god kollektiv løsning. Vi har noteret, at flere borgere og fællesråd har luftet idéen om selvkørende minibusser, som en bedre og mere fleksibelt idé. Der kan ses på selvkørende busser og delebilsordninger. Vi må desværre konstatere, at intet kan flytte holdningen hos de borgmesterbærende partier. Det er kun letbanen, der undersøges med lille åbning for en BRT-løsning. Jeg forstår ikke den manglende villighed til at se på andre løsninger, når der er så mange penge, vi skal til at bruge,« sagde Heide Bank (V).

Louise Lindeskrog afviste, at der skulle mangle vilje til at se på alternative trafikløsninger. Hun understregede også, at BRT-løsninger er blevet diskuteret i teknisk udvalg.

»Ja, vi har diskuteret BRT, men vi har ikke set på analyser, tal og omfattende undersøgelser. Man har ikke modet i byrådet til at sige, vi vil gennemføre letbane-beslutninger på et fuldstændigt gennemarbejdet grundlag,« sagde Heidi Bank.

Jan Ravn Christensen (SF) understregede ligesom flere byrådskollegaer, at letbanens succes afhænger af, at der etableres flere etaper.

»Letbanen er fremtidssikret teknologi, og måden at transportere flest mulige mennesker på uden at bruge for meget plads. Samtidig giver vi plads til de øvrige trafikanter. Jeg tvivler på, at andre løsninger kan dække samme behov. BRT og andre løsninger er stadig ukendt teknologi, og det er nu, vi har behovet,« sagde han.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.