Komité: Lavere takster på Storebæltsbroen ændrer ikke på behovet for en Kattegat-bro

Behovet for en fast forbindelse over Kattegat består, fastslår formanden for Kattegatkomitéen.

Artiklens øverste billede
Selvom regeringens forslag om lavere takster for at køre over Storebæltsbroen skulle blive vedtaget, er der stadig behov for en Kattegat-bro, mener formanden for Kattegatkomitéen. Arkivfoto: Simon Fals/Polfoto

Udsigten til lavere priser på turen over Storebæltsbroen fjerner ikke behovet for en fast forbindelse over Kattegat.

Det mener formanden for Kattegatkomitéen, tidligere trafikminister og forhenværende formand for Sund & Bælt, der bl.a. driver Storebæltsbroen, Jens Kampmann.

»Lavere priser på Storebæltsbroen vil påvirke indtægtsgrundlaget på Kattegat-forbindelsen. Men det ændrer ikke på, at væksten i trafikken stiger stærkt. Derfor er der absolut behov for en forbindelse over Kattegat mellem Jylland og Sjælland,« siger Jens Kampmann i en kommentar til regeringens forslag om at sænke prisen for at køre over Storebæltsbroen med 25 pct. over de kommende tre år.

Forslaget indgår i VLAKregeringens kommende finanslovsforslag, som ventes at blive fremlagt i næste uge. Tidligere økonomiske beregninger bag en eventuel Kattegatbro hviler på uændrede takster på Storebælt, og i 2015 offentliggjorde Transport- og Bygningsministeriet en strategisk analyse af en fast Kattegat-forbindelse, som fastslog, at forbindelsen ikke kan betale sig. Kattegatkomitéen vil i efteråret fremlægge nye økonomiske tal.

»Regeringens analyse er fejlagtig på næsten alle på punkter, så det er nødvendigt at få korrigeret,« siger Jens Kampmann.

Molslinjen undrer sig

Hos Molslinjen, som sejler hurtigfærger mellem Aarhus og Odden, er adm. direktør, Carsten Jensen, overrasket over forslaget om prisnedsættelser på Storebælt.

»Historisk set har takstnedsættelser medført flere biler på vejene, hvilket vil lægge et seriøst pres på det i forvejen belastede motorvejsnet,« siger Carsten Jensen i en pressemeddelelse.

Ifølge Carsten Jensen transporterede Molslinjen sidste år næsten 3 mio. mennesker mellem landsdelene.

»Vi er vant til at agere på kommercielle vilkår og diverse konkurrenceforhold, men når det er sagt, så ligger der et statsligt krav i Storebæltsaftalen om, at der skal være en velfungerende, højfrekvent færgerute over Kattegat. Det

er baggrunden for, at vi har investeret næsten 1,6 mia. kr. i nye skibe over de seneste år, så vi kan tilbyde danskerne et attraktivt alternativ,« siger Carsten Jensen.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.