Lufthavnsformand vil flytte cafeteria for at tjene mere på passagererne

Torben Boldsen, bestyrelsesformand for Aarhus Lufthavn, vil udskifte materiel og modernisere terminalen, hvis Aarhus Kommune investerer millioner i lufthavnen, hvilket EU netop har givet lov til.

Artiklens øverste billede
EU-Kommissionen meddelte onsdag, at den kan godkende kommunal støtte på op mod 115 mio. kr. i Aarhus Lufthavn. Arkivfoto: Benjamin Nørskov

Cafeteriaet i Aarhus Lufthavn skal flyttes, så de rejsende kan nyde en kop kaffe eller en middag i ro og mag, efter at de er gået igennem sikkerhedskontrollen. Desuden står lufthavnsterminalen over for en modernisering, lige som security skal udvides med en ekstra bane.

Disse tiltag udgør nogle af de investeringer i Aarhus Lufthavn på i alt 115 mio. kr., som Aarhus Kommune onsdag fik EU-Kommissionens godkendelse af.

Min tillid baserer sig på forretningsplanen, og det er ikke kæmpestore forandringer, der skal til, for at lufthavnen igen kan balancere rent økonomisk.

Jacob Bundsgaard (S), borgmester i Aarhus Kommune

Det fortæller lufthavnens bestyrelsesformand, Torben Boldsen, der i ansøgningen til EU har været med til at opridse, hvad lufthavnen har behov for af investeringer.

»Det er et sammensurium af alt mellem udbygning af lufthavnen og udskiftning af materiel, osv., og der er også noget drift i det,« siger Torben Boldsen.

Flytning af cafeteria

Han konstaterer, at udskiftning af nedslidt materiel og modernisering af lufthavns-terminalen udgør en større del af investeringsplanen.

»Det kan være en ny security lane, det kan være en ombygning af cafeteriaet og en flytning af cafeteriaet on air i stedet for off air, for der er jo ingen, der går op og spiser, før de har været igennem security,« uddyber formanden.

Hvis politikerne i Aarhus Kommune beslutter sig for at investere millionerne i lufthavnen, er Torben Boldsen ikke i tvivl om, hvad der står øverst på hans ønskeseddel:

»Jeg skal selvfølgelig lige have det vendt med min bestyrelse, men hvis det stod til mig, ville det selvfølgelig være en flytning af cafeteriaet, da det er indtægtsgivende for lufthavnen. Vi tjener simpelthen for lidt pr. passager. Derfor er det vigtigt at få det på plads.«

Klar til udvikling

For Jacob Bundsgaard (S), borgmester i Aarhus, var onsdagens EU-tilsagn en særdeles god nyhed, for det baner vejen for den udvikling af lufthavnen, som kommunen har arbejdet på i et års tid.

Dialogen med EU-Kommissionen har stået på siden november sidste år, og sideløbende med processen har Aarhus Kommune overtaget ejerskabet af lufthavnen, så kommunen nu ejer 90,02 pct. af aktierne, mens Nord- og Syddjurs kommuner tilsammen har 4,99 pct. af aktierne. Randers og Favrskov kommuner er ikke længere medejere af lufthavnen.

Den nye ejerstruktur kom efter, at Aarhus Kommune efter et længere forløb måtte opgive at bygge en ny lufthavn. I august sidste år valgte Jacob Bundsgaard at stoppe planen om at bygge en ny lufthavn i Thomasminde.

Siden har kommunen i samarbejde med lufthavnens bestyrelse arbejdet på en ny forretningsplan for lufthavnen, og det er i den forretningsplan, at Jacob Bundsgaard henter sin tro på lufthavnens fremtid.

»Min tillid baserer sig på forretningsplanen, og det er ikke kæmpestore forandringer, der skal til, for at lufthavnen igen kan balancere rent økonomisk. Derfor er der et stort potentiale i Aarhus Lufthavn,« siger han.

Næste opgave for borgmesteren bliver at nærstudere EU-tilsagnet og derefter at overbevise de resterende 30 medlemmer af Aarhus Byråd om, at det vil være en god idé at putte millioner af skattekroner i lufthavnen.

»Nu er det op til byrådet, og jeg har en klar forventning om, at der vil være opbakning til at investere i Aarhus Lufthavn,« siger borgmesteren.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.