Intelligent signalanlæg skal minimere køerne på vejene

Nye styresystemer i lyskryds skal forebygge kø og minimere miljøbelastningen. ”Verdens mest intelligente signalanlæg” kalder kommunen det nye system, der testes i Hasselager.

Artiklens øverste billede
I krydset mellem Møllebakken og Genvejen i Hasselager testes et nyt trafikanlæg, der blandt andet kommer til at betyde kortere ventetid i trafikken. Foto: Rambøll

Kortere rejsetid, mindre klimabelastning og frie veje uden kø er forventningerne til et nyt signalanlæg, der i øjeblikket bliver testet i krydset mellem Møllebakken og Genvejen i Hasselager.

Aarhus Kommune og Rambøll står bag projektet, der forventes at blive udbredt til flere kryds i begyndelsen af 2018.

Radarer i små, sorte kasser måler på omfanget af biler, typen af køretøjer og deres hastighed i de forskellige sider af krydset, når de passerer. Hermed vil man undgå, at trafikken går i stå, når der kun er én enkelt bil, der skal over vejen.

»I de trafikprogrammer, vi kender nu, får bilerne grønt lys i krydset uafhængigt af de andre biler. Vi arbejder på, at systemet skal kunne favorisere nogle køer frem for andre, så man kan lade dem, der allerede er i fart, køre videre og undgå mange stop,« siger Michael Wolff, projektmedarbejder i Rambøll.

Spildt brændstof

Hos Rambøll forventer man, at det intelligente lyskryds skal give en række positive tiltag for borgere i Aarhus Kommune. Her anslår man, at mængden af stop kan reduceres med 9 pct. for personbiler og 11 pct. for tunge køretøjer.

En gennemsnitlig personbil, der bliver forsinket af et rødt lys i 30 sekunder, bruger ekstra 32 øre i benzinudgift på grund af energitab til tomgangskørsel og en ekstra acceleration.

Det kan lyde af lidt, men ifølge Vejdirektoratet kan det for 20.000 køretøjer betyde et spildt brændstofforbrug på cirka 50.000 liter benzin – svarende til mere end 500.000 kr. – årligt.

»Vi får bedre kapacitetsudnyttelse i vejnettet, og så får vi en reduktion af trafikkens miljøbelastning. Det er også vigtigt, da Aarhus arbejder på at være CO2neutral i 2030,« siger Anders Kruse Christiansen, projektleder i Aarhus Kommune.

Flere kryds i 2018

Forsøget, som Aarhus Kommune kalder ”Verdens mest intelligente signalanlæg”, har været i gang i lidt over et år. Fra kommunens side forventer man, at næste del af forsøgsfasen – at flere lyskryds skal i brug – vil blive aktuelt i 1. kvartal 2018.

»Vi er i øjeblikket i gang med at lave udbudsmateriale i samarbejde med Rambøll. Vi håber på at kunne finde en samarbejdspartner ultimo september,« siger Anders Kruse Christiansen og tilføjer:

I foråret vil vi kunne se, om resultaterne af forsøget svarer til de forventninger, vi havde til projektet.«

ITS-pulje

Midlerne til lyskrydsene kommer delvist fra ITSpuljen, også kaldet Intelligente Transport Systemer, fra Aarhus Byråd.

Man regner med at bruge cirka 1 mio. kr. til projektet.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.