Jægergårdsgade får et ansigtsløft

Mens der bliver lagt kloakrør i Jægergårdsgade, benytter Aarhus Kommune lejligheden til at forskønne og forbedre gaden.

Aarhus Kommune vil i de kommende måneder forbedre Jægergårdsgade for fodgængere, cafégæster og handlende. Det sker i sporet af Aarhus Vands opgravning af gaden, og Aarhus Kommunes Center for Byens Anvendelse har lagt en plan sammen med gadens restauratører og forretningsdrivende.

»Jægergårdsgade har i de senere år udviklet sig til at være et særligt byrum i Aarhus med caféliv, specialbutikker, markedsdage osv. Den udvikling vil vi gerne fastholde og understøtte. Aarhus Vands ledningsarbejde er en god anledning til at lave nogle fysiske ændringer, som kan være med til at underbygge det liv og den stemning, der er i gaden. En stor del af de fysiske omdannelser kan ske i forbindelse med genetableringen efter gravearbejdet, så generne for beboere og erhvervsdrivende minimeres,« fortæller ingeniør og projektleder Lise Guldager Hoppe.

Workshop med lokale

Kommunen har holdt en workshop, hvor beboere og erhvervsdrivende kunne komme med idéer og ønsker. Ønskerne har især gået på dæmpning af hastigheden, mere grønt, flere skraldespande og cykelstativer og en generel opstramning af gaden.

»Der blev også givet udtryk for, at vi ikke skulle lave for meget om, fordi man kunne lide gaden, som den er. F. eks. har vi fastholdt, at der skal kunne køres i gaden, men vi har til gengæld sænket hastigheden til 30 km/t, fordi det giver os nogle indretningsmæssige fordele med bl. a. sikkerhedsafstande,« fortæller Lise Guldager Hoppe.

Små greb - stor effekt

Indretningen af gaden bliver således ifølge ingeniøren i form af nogle mindre greb med stor effekt. F. eks. bliver der lavet hastighedsdæmpning ved hjælp af fire hævede flader, der samtidig kommer til at fungere som naturlige krydsningspunkter med gågade-præg.

Passagen fra de fire nordlige sidegader indsnævres, så der skabes nogle større hjørnearealer på gadens solside. De skal bygges sammen med et gennemgående fortov og tænkes udnyttet til cykelparkering, bænke, mulighed for cafeborde, plantebede osv. Der ventes samtidig nedlagt 12-14 parkeringspladser.

Ud for Netto etableres en lasteplads, så lastbiler fremover ikke generer trafikken, når de leverer varer, og de nuværende propdannelser undgås. Lommen kan også bruges af Børnehusets bus, som to gange om ugen må holde ulovligt med de nuværende forhold. Ud for Brugsen inddrages en del af parkeringsbanen til cykelparkering.

Grønnere udtryk

Gaden skal også fremstå grønnere. Det sker ved, at der i gadens sydside plantes 15 store rubinia-træer, som har et let løv, så de ikke kaster så meget skygge. Træerne kombineres med siddepladser og lys som en del af projektet Lys på Aarhus. I forbindelse med træerne ved de hævede flader og på gadehjørnerne vil der blive placeret siddemøbler.

»Det kan eksempelvis være stemningsbelysning af træer, interaktiv belysning, når man sætter sig på en bænk eller går forbi. Lysprojektet ventes implementeret i 2017,« fortæller hun.

En del af forandringerne vil allerede blive realiseret i år, men projektet vil først være helt færdigt i 2018. Bl. a. vil de hævede flader i første omgang blive asfalteret, fordi undergrunden vil sætte sig efter gravearbejdet. Først senere vil de blive støbt i beton, så de kommer til at svare til de hævede betonflader, der allerede er etableret i gaden på strækningen øst for M.P. Bruuns Gade.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.