Den amerikanske ånd får nyt liv i Aarhus

Med teaterkoncerten ”American Spirit” kan ”The Man in Black” blive en ny del af den danske sangskat, når Caroline Henderson og Kira Skov fortolker den amerikanske singer-songwriter på både danske og engelsk på Aarhus Teater.

Artiklens øverste billede
Aarhus Teater er i fuld gang med prøverne på teaterkoncerten ”American Spirit”, som har premiere til august og er baseret på sange, som Johnny Cash satte sit præg på. Hovednavnene er Caroline Henderson (t.v.) og Kira Skov, der her er i fuld gang med at øve i Snedkeriet på Aarhus Teater. Foto: Rune Aarestrup Pedersen

»Jeg har grædt for dem, der altid led. Nu græder jeg for dem, der ta’r af sted, ind i sale af sorg og urimelighed, hvor døden hersker.«

Kira Skov står med hat på hovedet og munden helt tæt på en mikrofon af den gammeldags slags, mens hun synger ”Redemption Day”, som er skrevet af Sheryl Crowe, men som den amerikanske singer-songwriter Johnny Cash gjorde til sin.

Instruktøren Rolf Heim sidder side om side med suffløren Birgitte Hansen og betragter hele sceneriet. Han blander sig ikke i meget lige nu, tager noter og lytter til, hvordan Kira Skov og musikerne bliver enige om at skære sangen til, så den går op i en højere enhed med alle de andre fortolkninger til teaterkoncerten ”American Spirit” med sange af og med Johnny Cash. Den har premiere på Aarhus Teaters Store Scene den 25. august.

»Det går rigtig fint, vi er på rette spor. Vi fordyber os i musikken og arbejder med en helt anden sårbarhed, end vi gjorde med de andre teaterkoncerter, jeg har instrueret,« siger han, der tidligere har stået bag Reumert-vindende teaterkoncerter med sange af Nick Cave og Leonard Cohen.

Han har i øvrigt selv netop modtaget en Reumert som årets bedste instruktør for ”Hvem har æren?” på Odense Teater og for dukketeaterforestillingen ”Arne går under”påBådteatret i København.

Sommerferie lige om lidt

Stemningen er så afslappet, som den kan blive, når der er et par måneder til premieren, og der er sommerferie lige om lidt. Men den er samtidig koncentreret, for der er meget, der skal sidde i skabet, inden alle forsvinder i hver sit verdenshjørne.

A-mol, står der på Birgitte Hansens papir, som er fyldt med noter. Hele øveseancen bliver ikke bare optaget, så alle kan høre, hvor langt de kom i juni, når de mødes igen til august, suffløren sidder også og noterer, hver gang der tages en beslutning.

Hun skriver med blyant, for bedst som man har besluttet sig til det ene, opstår en anden idé, som måske er bedre, og så skal der kunne viskes ud og skrives om. Hun har også noteret en bemærkning fra Rolf Heim: »Hvordan arbejdede han med musikken?« Altså Johnny Cash.

Cash på dansk og engelsk

Han sang i hvert fald på engelsk, men her på teatret bliver det nok en blanding af dansk og engelsk. Den endelige beslutning er ikke taget endnu, man arbejder med at finde ud af, hvad der virker, og hvad der slet ikke virker.

»Denne skal vi lige arbejde lidt mere med,« siger Caroline Henderson, der er kommet ind i øvelokalet og nu synger med på Ewan MacColls ”First time ever I saw your face”, endnu en af de sange, som Johnny Cash satte sit personlige præg på.

Den skal – formentlig – synges på både dansk og engelsk, så de to sangere diskuterer med Kåre Bjerkø om, hvordan man kan finde en glidende overgang fra det ene sprog til det andet.

Vi fordyber os i musikken og arbejder med en helt anden sårbarhed, end vi gjorde med de andre teaterkoncerter, jeg har instrueret.

Rolf Heim, teaterinstruktør

De bliver enige om, at det må være med en gentagelse.

»Hvilken side er vi på,« hvisker Rolf Heim til Birgitte Hansen.

»Side 25,« hvisker hun tilbage og noterer med blyanten, hvad de tre bliver enige om: ”Min skat” skal glide over i ”My love”, så overgangen fra dansk til engelsk falder helt naturligt.

Caroline Henderson og Kira Skov er teaterkoncertens hovednavne. Anderledes kunne det næsten ikke være med det forhold, de to har til ”The Man in Black”, som Johnny Cash blev kaldt pga. sit sorte tøj.

Johnny Cash alle vegne

Den 40-årige Kira Skov fortæller, at hun for alvor fik Johnny Cash ind under huden, da hun 17 år gammel tog til USA.

»Der var Johnny Cash alle vegne. Han var en ikonisk skikkelse, og han har altid inspireret mig meget. På et tidspunkt blev det lidt kedeligt, og man havde indtryk af, at han spillede mere af nød end af lyst. Men han fik sin fortjente genoprejsning, da produceren Rick Rubin kom til.

Den 54-årige Caroline Henderson nikker.

»Johnny Cash havde forskellige perioder i sit liv, men han kom stærkt igen til sidst med ”American Recordings”. Den musik er så stor en del af det amerikanske fundament og af Europa. Den er ståstedet for mange genrer – blues, gospel, country – i en stor smeltedigel. Man kan spejle sig i den,« siger hun om især hans sidste seks albums, hvor han fortolkede andres sange, og som blev beskrevet som et udtryk for den amerikanske bevidsthed.

Hun føler sig som ”the american spirit”, siger hun, hvis far er den nu afdøde amerikanske jazz-musiker Rudy Henderson.

Hun er en erfaren teaterkoncert-deltager, har bl.a. været med i den første Gasolin’-teaterkoncert med Dr. Dante og har siden optrådt på Betty Nansen Teatret og Østre Gasværk i København, ligesom hun var med i musicalen ”Hairspray” i Tivoli.

Derimod er det Kira Skovs første møde med en teaterkoncert fra scenen.

37 prøvegange

Rolf Heim kommer til og sender med et »Girls, I har fem minutters pause« de to sangerinder til pause, hvilket de griber med kyshånd.

Han fortæller, at når han sidder og betragter sceneriet uden at sige ret meget, er det, fordi han forestiller sig, hvad det kan blive til på scenen.

Der er 37 prøvegange, inden der er premiere på ”American Spirit”. På scenen får Kira Skov og Caroline Henderson selskab af bl.a. skuespilleren Simon Matthew, der til april næste år spiller hovedrollen i teatrets opsætning af ”Jesus Christ Superstar”, Sofia Nolsøe, Nis Pedersen og Mathias Flint.

»Når vi flytter her fra prøverummet til scenen, bliver det fuldstændigt anderledes, fordi både rummet og lyden er ny. Faktisk blander jeg mig mindre, end jeg plejer, for jeg kan godt lide den umiddelbarhed, de arbejder med lige nu.«

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.