Brandingekspert: »Handelsbyen Aarhus mangler originalitet«

Artiklens øverste billede
Butikkerne skal selv være bedre til at dyrke deres originalitet, og byen bør stå sammen om at støtte op om detailhandlen. Borgerne skal huske at handle i de små specialbutikker, og kommunen skal udvikle oplevelsesbyen Aarhus. Foto: Mathilde Bech

Aarhus har for få specialbutikker i forhold til byens størrelse, og vores strøg ligner strøget i alle andre byer med kædebutikker, der er ejet af de samme firmaer. Det mener den lokale brandingekspert Dorrit Bøilerehauge.

»Overordnet set skiller Aarhus sig ikke ud i forhold til Randers, Silkeborg, Skanderborg og Horsens. Vi har flere butikker og de to stormagasiner og Bruun’s Galleri, men kun få specialbutikker, det vil sige butikker med kant og fornyelse,« siger Dorrit Bøilerehauge.

Butikkerne skal selv være bedre til at dyrke deres originalitet, og byen bør stå sammen om at støtte op om detailhandlen. Borgerne skal huske at handle i de små specialbutikker, og kommunen skal udvikle oplevelsesbyen Aarhus.

»Shopping er ikke fremtiden. Det er oplevelser. Det er kommunens ansvar at udvikle byen langsigtet, de skal skabe nye oplevelsesmiljøer i samarbejde med butikkerne og via borgerinddragelse,« siger Dorrit Bøilerehauge.

Aarhus fik for nylig gode placeringer i de internationale magasiner Lonely Planet og The Guardian. Er det ikke et udtryk for en velfungerende detailhandel?

»Omtalen gik på kunsten, arkitekturen og gastronomien; ingen nævnte detailhandlen. Byen har før hjulpet gastronomien frem, nu skal vi have detailhandlen op på samme niveau, for der ligger en stor økonomi der,« siger Dorrit Bøilerehauge.

Det autentiske Aarhus

Aarhus skal udvikle sit særpræg. Dyrke det, som gør Aarhus unik, og forvandle særpræget til oplevelser, der har rødder i Aarhus.

»Hvis vi copy-paster andre byer, bliver Aarhus ikke særlig. Den årlige shoppingevent ”Verdensbilleder” kunne være et eksempel. Den bliver gentaget hvert år i stedet for at udvikle nyt fra bunden. Vi er ikke skarpe nok på, hvad der gør Aarhus særlig,« siger Dorrit Bøilerehauge.

Hun giver Helsingfors som eksempel på, hvordan et bystyre kører et langsigtet projekt for at udvikle byen og dets brand.

»De har netop inviteret til borgerinddragelse, hvor borgerne via et survey kan give feedback på, hvad der gør Helsingfors unik. Et råd på 80 borgere og andre repræsentanter for byen skal arbejde videre med resultaterne. De bruger ressourcerne i byen, og det skaber engagement hos borgerne,« påpeger Dorrit Bøilerehauge, der foreslår at bruge Godsbanen som laboratorium for samarbejdet mellem byens ressourcer, bl.a. de mange uddannelsesinstitutioner, virksomhederne, detailhandlen, kommunen og Aarhus City Forening.

Afviser kritikken

Claus Bech, direktør for Aarhus City Forening, forstår ikke kritikken.

»Aarhus’ detailhandel skiller sig netop ud med sin store mangfoldighed. Min klare vurdering er, at Aarhus er den by i landet, hvor der åbner flest specialbutikker i disse år. Strøget er generelt for de større kæder, sådan er det også i andre lande, men rundt i gaderne blomstrer meget anderledes butikker,« siger Claus Bech.

Han mener også, at ”Verdensbilleder” bruger de lokale kræfter i byen.

»I år samarbejdede vi bl.a. med Musikhuset og det lokale danseteater Bora Bora samt ca. 40 nationaliteter. ”Verdensbilleder” skal være bredt folkeligt og fornøjeligt med noget for enhver smag, ikke en tematisk Aarhus Festuge. Alle arrangementer er gratis på byens torve og pladser,« siger Claus Bech.

Han peger på, at ”Verdensbilleder” er på det officielle kulturby-program. Aarhus City Forening er også en af kræfterne bag den store globe, Climate Planet 2017, som kommer til at stå på den nye havnefront mellem Dokk1 og Navitas tre måneder under kulturåret.

»Detailhandlen bliver ikke den samme efter 2017. Vi kommer til at opleve en voldsom vækst og stor omsætning i hele byen, forventer jeg. De efterfølgende år vil også blive gode for byen, fordi her er en positiv energi, og den skal vi holde fast i og dyrke i stedet for at se hullerne i osten, som nogle ynder at gøre,« slutter direktør Claus Bech.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.