Rådmand: Letbane fjerner ikke trafikkaos

En fuldt udbygget letbane vil ikke ændre nævneværdigt på den nuværende myldretidstrængsel, men den vil forhindre, at det bliver meget værre, fastslår teknik- og miljørådmand Kristian Würtz (S)

Artiklens øverste billede
En visualisering af letbanen på Ny Banegårdsgade. Illustration: Arkitektfirmaet Sleth

Det aarhusianske trafikkaos er kommet for at blive, og trafikanter må også i fremtiden væbne sig med tålmodighed på køreturen gennem Aarhus, fastslår teknik- og miljørådmand Kristian Würtz (S).

Selv om den kommende letbane ifølge udenlandske erfaringer vil få flere bilister til at springe på den kollektive trafik, vil letbanen ifølge rådmanden ikke absorbere hele den forventede stigning i trafikmængden.

»Aarhus er en stor by, og den bliver tilmed større. Når en by når en bestemt størrelse, vil der opstå en vis trængsel i myldretrafikken morgen og eftermiddag. Det skal vi afhjælpe, så godt vi kan, men vi kan ikke fjerne det,« understreger Kristian Würtz .

Ifølge VVM-redegørelsen om letbanens etape 1, som forventes færdig i 2017, vil ca. 5.000 daglige biltrafikanter blive flyttet til letbanen. Kommende etaper vil ifølge rådmanden tage yderligere pres af vejnettet, men til gengæld forventes samtidig omkring 20.000 flere biler på vejene i Aarhus frem mod 2030.

»Vi bliver flere, der skal bevæge os rundt, og samtidig bliver folk mere aktive og tager flere ture dagligt end for 10 og 20 år siden, så det vil formentlig blive sådan, at man har en fordel, hvis man sidder inde i letbanen. Og så kan man også læse avisen, mens man er på vej,« siger Kristian Würtz, som sammenligner Aarhus med Bergen, som fik sin første letbane-etape i 2010.

»Bergen oplever også vækst i biltrafikken, men væksten i den kollektive trafik er endnu større. Hvis det samme sker i Aarhus, vil letbanen være en succes,« siger han.

Bundplacering til Aarhus

Aarhus er netop i Dansk Industris årlige erhvervsklimaundersøgelse blevet henvist til en placering som nr. 78 af 96 kommuner – med en bundplacering til det aarhusianske vejnet som nr. 94.

Formand for DI Østjylland, Steen Bødtker, tvivler på, at virksomhederne bliver mere tilfredse, når letbanen kommer.

»Jeg tror personligt ikke på, at letbanen afhjælper trafikproblemer i den udstrækning, som politikerne og Kristian Würtz tror. Det bliver kun værre,« mener han.

»Tænk blot på alle de steder, hvor letbanen skal krydse vejbaner, og der skal gå bomme ned, som stopper trafikken. Og nogle steder kommer der et tog hvert tiende minut. Men lad os se i 2017, når den første etape åbner,« siger Steen Bødtker.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.