Arla vil sidde med ved det gode bord i 2017

Fødevaregiganten Arla indgår nu en partnerskabsaftale med 2017-fonden. Bl.a. er det på tale at markedsføre 2017 på mælkekartoner, hvilket vil kunne give 300 mio. eksponeringer årligt.

Artiklens øverste billede

Det er ikke bare kunsten, der skal gentænkes i 2017, men også danskernes madvaner og forhold til fødevarer og bæredygtighed.

Derfor går fødevaregiganten Arla nu ind som samarbejdspartner og aktiv medspiller i kulturhovedstadsåret 2017.

Det sker både med et kontant beløb, som Arla ikke ønsker at sætte tal på, og med et aktivt samarbejde.

»For os er det et væsentligt partnerskab,« siger marketingdirektør Jakob Knudsen, Arla Danmark.

»Vi vil ikke sætte beløb på, for vi vil understrege, at dette ikke er et passivt sponsorat, men et aktivt samarbejde.«

Bl.a. nævner han muligheden for, at 2017 kan blive eksponeret på Arlas mælkekartoner. Det vil kunne give kulturhovedstadsåret 300 mio. eksponeringer om året i de danske hjem, da 92 pct. af den danske befolkning køber Arla-produkterne.

Inspiration til sund livsstil

»Tanken er, at vi skal tage noget med til det gode bord,« siger Jakob Knudsen med henvisning til, at Aarhus 2017 og Arla i fællesskab under temaet ”Det Gode Bord” vil udvikle en række projekter med fokus på bl.a. maddannelse, -vaner, -kultur samt bæredygtighed.

Et af fokusområderne er at inspirere borgerne til at få en sundere livsstil. Et andet at uddanne de kommende generationer i en større forståelse for madens kultur og ophav, betydningen af spild og nødvendigheden af bæredygtige løsninger.

»Vi vil være med i både smalle og brede aktiviteter, involvere børn og unge og skabe en folkelig fest omkring mad og fødevarer i 2017,« siger Jakob Knudsen.

Han fortæller, at Arla tror på kulturhovedstadsåret, passer ind i 2017-agendaen og føler en stærk tilknytning til såvel Region Midtjylland som Aarhus, hvor koncernen investerer 250 mio. kr. i et moderne innovationscenter i Skejby, som ventes færdigt i 2016.

Lokal opbakning

Adm. direktør for Fonden Aarhus 2017 Rebecca Matthews er begejstret for, at 2017 nu har opbakning fra såvel den største virksomhed i Aarhus som den største fond, Sallingfondene, der i november sidste år donerede 20 mio. kr. til Aarhus 2017.

»Vi vil gerne hjælpe 2017 på vej,« sagde næstformand i Sallingfondene Karin Salling ved uddelingen.

Det er det, der er sket, mener Rebecca Matthews:

»Både Sallingfondene og Arla har set, at dette er en ”once in a lifetime”-mulighed for at bygge en ny bro mellem kulturlivet og forretningslivet i hele regionen.«

»Hvis jeg sad i en virksomhed her i området, ville jeg da tænke, at jeg måske også skulle sørge for at være med.«

Hun understreger, at 2017-fondens mål har været på nuværende tidspunkt at have indgået partnerskaber for 15 mio. kr., men at man allerede nu er oppe på 32 mio. kr. plus et millionbeløb i såkaldte value-in-kind-aftaler, hvor virksomheder leverer tjenesteydelser i stedet for kontanter, sådan som f.eks. advokatfirmaet Holst Advokater har gjort for 1 mio. kr.

2017-fondens mål er at skaffe 80 mio. kr. fra eksterne sponsorer.

»Det er vi godt på vej til,« siger Rebecca Matthews.

Arla og Aarhus 2017 arbejder allerede nu sammen med andre madaktører på konkrete projekter, som vil blive præsenteret senere i år.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen