Dårligt arbejdsmiljø på AUH resulterer i seks påbud

Arbejdstilsynet har fundet problemer med sygeplejerskernes arbejdsmængde, tidspres, uklare krav og manglende hjælp til kriseramte patienter.

Artiklens øverste billede
Der er altid noget, man kan gøre bedre, når det gælder sygepleje. Derfor efterlyser formanden for Aarhus Universitetshospitals arbejdsmiljø udvalg, Anette Schouv Kjeldsen, tydelige krav fra ledelsen for at komme arbejdsmiljøproblemerne til livs. Arkivfoto: Claus Lunde/Polfoto

Fem afdelinger på Aarhus Universitetshospital har så store problemer med arbejdsmængden i forhold til antal medarbejdere, tidspres og uklare krav i arbejdstiden, at Arbejdstilsynet har udstedt i alt seks påbud. Tilsynet melder bl.a. om medarbejdere, der løber rundt, springer toiletbesøg over og spiser sen frokost.

Sygeplejefaglig direktør Vibeke Krøll er ærgerlig, men ikke overrasket over tilsynets påbud.

»Vi ved, at organisationen er presset, fordi der er så mange forandringer, effektiviseringer og besparelser. Det forplanter sig også i mange andre afdelinger på hospitalet. Derfor har vi valgt at sige, at vi vil bruge disse påbud som en anledning til at sætte fokus på arbejdsmiljø i hele organisationen,« siger hun.

Sidste år fik AUH syv påbud om at forbedre arbejdsmiljøet på det psykiske område. Arbejdstilsynet har i 2014 foretaget i alt 15 kontrolbesøg på hospitalet som led i en landsdækkende indsats, hvor sygeplejerskernes psykiske arbejdsmiljø var i fokus.

Ifølge AUH skal der findes løsninger på problemerne inden for et halvt år.

»Sygepleje er en elastik«

Anette Schouv Kjeldsen, centerchef og formand for hospitalets arbejdsmiljøudvalg, siger, at det især er ledelsen, der skal træde i karakter.

»Sygepleje er en elastik, der kan trækkes meget lang. Der er altid noget, man kan gøre bedre. Derfor skal ledelsen gøre det tydeligt, når man har gjort arbejdet godt nok i forhold til de ressourcer, der er tilgængelige. Derudover skal det være tydeligt for enhver, hvad der er de vigtigste opgaver fra dag til dag,« siger hun.

Kirurgisk Afdeling P, der bl.a. modtager kræftpatienter, har som den eneste afdeling modtaget to påbud. For det første skal der styr på arbejdsmængden og uklare krav til medarbejderne, og for det andet har afdelingen fået påbud om at sikre medarbejderne tid til at bearbejde følelsesmæssige påvirkninger fra kriseramte og krævende patienter.

»Jeg er ikke overrasket over påbuddene. Men jeg er meget ked af, at arbejdspresset påvirker personalet så meget, som der er givet udtryk for. Vi må erkende, at fokus har været på at overholde de økonomiske rammer. Men nu er vi nødt til at bruge mere energi og ledelseskraft på at håndtere personalets reaktioner på besparelserne,« siger Martha Lund, der er oversygeplejerske på afdelingen.

Ud over de seks påbud har fire afdelinger fået vejledninger, hvor det påpeges, at der skal arbejdes med det psykiske arbejdsmiljø.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.