Aarhus er bagud på mobilbetaling

Kollektiv trafik: Borgerne i flere af landets største kommuner har i årevis haft mulighed for at betale for offentlig transport med deres mobiltelefon. Men ikke i Aarhus, hvor mønter er det eneste kontante betalingsmiddel. Og det er en dårlig strategi, mener en ekspert i forbrugeradfærd.

Artiklens øverste billede
Arkivfoto: Jan Dagø

Aarhus sakker bagud, når det gælder betalingsmuligheder for offentlig transport. Mens landets største kommuner som København, Aalborg, Odense og Esbjerg i årevis har tilbudt kunderne at betale med deres mobiltelefon, må aarhusianerne have mønter op af lommerne, når de skal med bybussen – medmindre de har bus- eller klippekort.

I København bruger ca. 50 pct. af de kontantbetalende passagerer mobiltelefonen, og her har man svært ved at forestille sig en verden uden et mobilt billettilbud.

»Det tror jeg, at mange vil blive rigtig kede af. Vi etablerede det i 2009 og kunne efterfølgende konstatere en passagerfremgang,« siger Pernille Jørgensen, marketingchef hos Movia, der leverer mobile billetløsninger til samtlige kommuner på Sjælland.

På Fyn har alle passagererne ligeledes mulighed for at betale med mobilen, og Martin Krogh, kommunikationschef i trafikselskabet FynBus, forklarer, at man primært tilbyder det for at gøre betalingen let for kunderne.

»Vi vil også gerne vise, at vi er med på vognen, hvad angår teknologi, og vi kan se, at kunderne er sindssygt glade for det,« siger Martin Krogh.

Ifølge Rigmor Korsgaard, leder af afdelingen for kollektiv trafik i Aarhus, har kommunen ikke sagt takket ja til en mobilløsning på en mobiltelefonen, fordi Rejsekortet kommer til Aarhus i 2015. Desuden, mener Korsgaard, er det let at snyde med den app, som trafikselskabet Midttrafik har tilbudt, og som koster 1,2-1,5 mio. kr. at implementere.

Unødvendig mellemstation

»Jeg tror, at Rejsekortet vil blive det nye betalingsmiddel, så en app ville sandsynligvis blive en unødvendig mellemstation,« siger Rigmor Korsgaard.

I København har man dog ikke oplevet øget snyd med det mobile billetsystem – hverken i bus, metro eller tog, og Rejsekortet, der blev implementeret i hovedstaden i 2010, har ikke gjort interessen for at betale med mobiltelefonen mindre, oplyser Pernille Jørgensen.

Jan Damsgaard, professor og ekspert i forbrugeradfærd på CBS, forklarer, at en mobil billetløsning ikke giver lige så stor anledning til snyd, som hvis det kun er muligt at betale med mønter.

»Mange bruger ikke længere kontanter som betalingsform, og så tager de måske chancen med bussen uden at betale. Hvis man har mulighed for at betale med mobiltelefonen, vil mange benytte sig af det i stedet for at snyde,« siger Jan Damsgaard, der opfordrer Aarhus til at få en mobil billetløsning hurtigst muligt.

»Det er den vej, det går, og selv om Rejsekortet kommer, er der stadig mange, som ikke vil benytte sig af det – f.eks. turister,« siger han.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen