Leder: ARoS på vej

ÅRHUS HAR med det nye ARoS fået et kunstmuseum i verdensklasse. Ingen tvivl om det.

Så bastant og brutalt, det syner udadtil, lige så let, lys og elegant virker den indre arkitektur. Det er en sand øjenfryd at bevæge sig rundt i det indre af ARoS, rent arkitektonisk.

Der er intet at sige til, at publikum har budt sig til i påsken. 15.000 besøgende er mange, en tiendedel af det ventede besøgstal i museets første år. Så dette tal holder næppe.

Især ikke, når turistsæsonen sætter ind. For ARoS har virkelig noget at byde på. Ophængningen og opstillingen af museets rige samlinger er unik. Fra rum til rum støder man på den ene overraskelse efter den anden. Alle kunstværker vidner om, at museet gennem årene har haft visionære direktører, der har turdet satse, når de skulle købe ind.

Desværre må det konstateres, at kun en tredjedel af museets 17.000 kvadratmeter er brugt som udstillingsareal. Men sådan er trenden i den moderne museumsverden, hvor der bygges gå-aldrig-hjem-museer, hvor publikum kan pausere i caféen og museumsbutikken.

Selvfølgelig har der også op til åbningen af ARoS været den sædvanlige kritik fra en gruppe såkaldte Århus-kunstnere, der har fået en hel del galt i halsen. Med en Per Kramer i spidsen har de krævet, at de lokale kunstnere burde være repræsenteret i museets samlinger. Personligt er han gået så vidt som til at true med at overmale nogle af museets værker, hvilket han også opfordrer andre til. En sådan trussel må politiet tage sig af, hvis man da tager den alvorligt.

Per Kramer kan man derimod ikke tage alvorligt som udøvende, og der ville være grund til kritik af museets ledelse, hvis man af lokale hensyn udstillede Per Kramers smørerier.

ARoS vil være et internationalt museum, hvor også de lokale Århus-kunstnere kan søge ind for at finde ny inspiration. Det er en total misforståelse af museets opgave, hvis man bilder sig ind, at det skal pleje lokale kunstnere. Må vi lige være her!

Så er der anderledes stil over de fem professionelle kvindelige kunstnere, der, som omtalt i gårsdagens JP Århus, en juninat i 2001 skaffede sig adgang til det nye museums byggeplads og gravede nogle af deres værker ned.

ARoS hviler således på et fundament af Århus-kunst.

Sådan skal den happening skæres.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.