Caféejere: Fejl kan ikke undgås

JP Århus har de seneste dage lavet servicetjek på caféerne langs åen. Nu svarer caféejerne igen. Det kan blive bedre erkender de, men fastslår samtidig, at fejl ikke kan undgås. Ølpriserne skal der ikke røres ved.

Der er huller i serviceniveauet, og nogle gange mangler der dyre øldråber i glassene.

Det er det billede, der tegner sig, efter at JP Århus de seneste dage har foretaget et servicetjek på å-caféerne på byens populæreste café-strøg.

Men fejl kan ikke undgås. Fadøl har den pris, som de skal have ved åen, og så er det ikke altid meningen, at der skal være en halv liter øl i en stor fadøl, svarer caféejerne igen.

Stort ansvar

De erkender samtidig, at netop de har et stort ansvar for at give besøgende en god oplevelse, fordi cafémiljøet ved Vadestedet er blevet en rigtig turistsællert.

»Det er vigtigt, at alle føler sig velkomne. For eksempel kommer der et stigende antal krydstogtturister til Århus, og ønsker vi, at de skal blive ved med at komme, skal de have en god oplevelse. Det er en opgave, som alle caféejerne skal sørge for at løse i fællesskab, og noget kan tyde på, at vi kan gøre det bedre, men sammenlignet med for eksempel Nyhavn i København gør vi det godt. Og fejl kan ikke undgås,« fastslår indehaver af Café Sidewalk og Globen Flakket, Børge Nyeland Andersen.

Sommerproblem

Det er især i sommerperioden, hvor der er flest mennesker, at det kan være svært at holde serviceflaget højt oppe.

»Vi kæmper en kamp for en fornuftig service hver sommer, hvor der kommer mange gæster, og vi får nye ansatte. Mange gange kunne vi godt ønske os, at situationen var bedre, men samtidig tror jeg, at åen har så store kvaliteter i kraft af den stemning, der er her, at kunderne tilgiver mange dumme fejl. I hvert fald så længe vi informerer om ventetider og i det hele taget sikrer os, at gæsterne hygger sig,« siger Børge Nyeland Andersen.

Urørlige ølpriser

Ølpriserne skal der dog ikke røres ved, mener han. Sænker man priserne, risikerer Vadestedet at forvandle sig til en århusiansk Jomfru Anegade.

En stor fadøl koster typisk mellem 44 og 50 kr. ved åen.

Det er indehaver af Café Römer og Café Viggo, Uffe Jakobsen, enig i.

Men derudover har han svært ved at tage kritikken af caféernes serviceniveau seriøst. Bl.a. fordi JP Århus i måling viste, at der kun kan være 0,42 liter øl i caféernes halve fadølsglas.

Ifølge Uffe Jakobsen kan der være 0,47 liter i ølglassene på hans caféer, og det vil han gerne vil bevise. Samtidig bryder han sig ikke om, at de få utilfredse kunder får lov at tegne hele billedet af serviceniveauet ved åen.

Jagten på en halvliters

JP Århus beskrev i avisen fredag en svingende kvalitet i serveringen langs åen. Lørdag kom en række læsere med input til debatten. Lørdag gik avisen på jagt efter en halv liter fadøl.

»Men selvfølgelig laver vi fejl. Det sker alle steder, og jeg er den største kritiker. Derfor bruger vi mange ressourcer på at oplære vores folk i at være servicemindede og opmærksomme, men når man har flere hundrede gæster i løbet af en dag, kan fejl ikke undgås. Caféerne ved åen har en stor forpligtigelse til at gøre det til en god oplevelse for alle at komme her, og det mener jeg bestemt, at vi lever op til,« siger Uffe Jakobsen.

Øl er dyre

Fra Cross Café har det ikke været muligt at få en kommentar fra indehaver Carsten Kappelborg, der er på ferie. Bestyrer Thomas Oest siger dog:

»Man kan sige, at øl er dyre ved åen, men der står højt og tydeligt på vores glas, at der er 0,4 liter i, så jeg mener ikke, at vi fører nogen bag lyset. Et højt serviceniveau er vigtigt, men det mener jeg generelt også, at vi har på Cross,« fastslår han.

heidi.plougsgaard@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen