Grenåbanen i en ny og bedre udgave

Nyt design, tidligere morgentog og en hurtigere køreplan. Efter fire måneders lukning kører en moderniseret udgave af Grenåbanen fra i morgen igen mellem Grenaa og Århus.

Toget er den samme.

Ruten er den samme.

Alligevel er det på alle måder en ny og forbedret udgave af Grenåbanen, der i morgen står klar til at genoptage ruten mellem Århus og Grenaa efter fire måneders pause.

15 minutter hurtigere

Pendlere kan komme 15 minutter hurtigere frem mellem de to destinationer. De kan også komme tidligere af sted. DSB har indsat tidligere forbindelser både fra og mod Grenaa. Det første tog ankommer ifølge den nye køreplan for hverdage på Århus H kl. 06.13 fra Grenaa. Samtidig bliver der flere afgange. Timedrift mellem Århus og Grenaa og halvtimedrift mellem Århus og Hornslet det meste af ugen.

Plads til flere

Pendlere behøver dog ikke at frygte at komme til at sidde klemt, når den nye køreplan træder i kraft. Otte perroner er blevet forlænget, så DSB nu kan køre med to togsæt. På den måde er der også plads til de nye kunder, som DSB håber at få, når selskabet i marts gør det gratis at køre på banen i en måned. Det sker for at introducere flest muligt for den nye og bedre udgave af Grenåbanen og dermed erobre nye, faste kunder.

Turen skal godt nok fortsat foregå i de gamle MR-tog fra 1978, som også tidligere kørte på Grenåbanen. Men de har været en tur igennem DSB Designs kyndige hænder, der har fjernet alt det brune, der tidligere sprang i øjnene, når man trådte ind i de knap 30 år gamle togvogne. Sæderne har nu nyt blåt betræk. Gardinerne er skiftet, og der er kommet nye farver på gulve, vægge og lofter.

Til gengæld stopper togene kun en gang i timen ved stationerne på Europaplads, Østbanetorvet, Hovmarken og Løgten. MR-togene accelererer langsomt, og det udfordrer den hurtigere tidsplan på den ensporede nærbane. Stationerne kommer dog fast på køreplanen igen, når de brugte Desiro-tog fra Svendborgbanen i løbet af næste år bliver leveret til Grenåbanen.

Større sikkerhed

Her stopper festen ikke.

Togpassagererne kan også føle sig mere sikre på den ellers uheldsplagede banestrækning.

BaneDanmark, der står for vedligeholdelse af det danske tognet, har nedlagt og ombygget 30 overkørsler og installeret ATC-togstop på de større overkørsler. ATC-togstop sikrer, at toget standser, hvis lokomotivføreren ikke reagerer på et rødt lys. Ligeledes sikrer det, at lokomotivføreren ikke overskrider hastighedsgrænsen.

Den over 250 mio. kr. dyre investering i at modernisere banen forhindrede dog ikke bomanlægget ved Skolebakken i at strejke, da DSB fredag prøvekørte strækningen. Men lokomotivføreren reagerede, som han skulle. Han trykkede hornet i bund og kørte langsomt over.

Åbningen markeres i morgen fra kl. 09.00 til 11.00 med gratis kaffe i kiosken på Århus H.

Det første tog på den gennemrenoverede bane kører fra Århus kl. 07.14 søndag morgen og fra Grenaa kl. 08.33.

heidi.plougsgaard@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen