Pressede skolelærere sendes på rustur

Lærerflugt fra Nordgårdskolen betyder, at der begynder 15-20 nye lærere efter sommerferien. Skoleleder Rani Hørlyck vil skabe en stærk enhed ved at satse på teambuilding og rustur.

Der skal tages utraditionelle midler i brug, hvis lærerteamet på Nordgårdskolen næste år skal fungere som en enhed, hvor alle arbejder for at gøre heldagsskolen til en succes.

En hidtil uset lærerflugt fra skolen midt i Gellerupparken betyder, at skoleleder Rani Hørlyck efter sommerferien står i den udsædvanlige situation, at hun skal sige goddag til 15-20 nye lærere ud af en samlet stab på 48. Det er en mulighed for en frisk start med medarbejdere, der går ind for heldagsskolen. Men det er også en udfordring i forhold til at skabe en fælles holdånd, påpeger skolelederen.

»Derfor begynder vi skoleåret med en fælles oplevelse. Jeg vil sammenligne med de rusture, som vi kender fra studiestart på videregående uddannelser. Vi hyrer et firma til at arrangere det, så lærerne skal samarbejde i uvante situationer, hvor de hele tiden bliver udfordret. For sådan er hverdagen herude,« siger Rani Hørlyck, der mener, at teambuilding er særligt relevant for medarbejderne på Nordgårdskolen, som er Danmarks eneste folkeskole med udelukkende tosprogede elever. Nye medarbejdere vil opleve, at konfliktniveauet til tider er højt.

Makkerordning

»Man er i højere grad end andre steder afhængige af hinanden i de daglige teams. Derfor er det vigtigt, at vi i forbindelse med teambuildingen får skabt nogle situationer, hvor lærerne kommer tæt på hinanden,« siger Rani Hørlyck, der også vil forsøge at integrere de mange nye lærere ved hjælp af en makkerordning, så hver ny lærer det første år bliver tilknyttet en erfaren medarbejder.

Lærernes tillidsmand, Poul-Ejnar Andersen, hilser initiativet velkomment, hvis det betyder, at lærerne bliver taget med på råd i forhold til at formulere skolens mål og værdier.

»Men teambuilding gør det ikke alene. Medmindre der kommer nogle penge til at give bedre rammer om heldagsskolen og et bedre arbejdsmiljø for lærerne, så vil vi også i de kommende år se lærerflugt,« forudser Poul-Ejnar Andersen, der oplever, at børnene bliver tabere i form af manglende kontinuitet, når udskiftningen blandt lærerne er høj.

Tirsdag var det sidste frist for lærerne på kommunens tre heldagsskoler til at benytte sig af en særlig aftale om førsteret til forflyttelse til andre skoler. Mens ingen på Søndervangskolen og syv på Tovshøjskolen meldte sig til ordningen, var tallet 11 på Nordgårdskolen. Hertil kommer yderligere 10 lærere, der forsvinder eller er forsvundet i løbet af året. Enten som følge af sygdom, eller fordi de har fået job på en anden skole.

Det usædvanligt store personaleflow sker i et skoleår, der har været præget af turbulens omkring introduktionen af heldagsskolen og en kritisk rapport fra Arbejdstilsynet om arbejdsmiljøet på Nordgårdskolen. martin.johansen@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.