Iværksættere snubler i dødens dal
GoalRef: Flere iværksætterprojekter må opgive at skaffe lokal kapital, siger direktøren for Alexandra Instituttet. F.eks. fodbold-it-projektet GoalRef, der er solgt til Tyskland. Ærgerligt, siger minister, der barsler med ny innovationspolitik.
Fodbold er en sport med 11 spillere på hvert hold – og til sidst vinder Tyskland.
Den gamle vittighed passer desværre også på et fodbold-it-projekt udviklet i Aarhus.
For hvis opfindelsen bliver en verdenssucces, vil arbejdspladserne lande i Tyskland.
Det handler om GoalRef, som er et system, der kan afgøre, om en bold er over målstregen i fodbold.
Den teknologi har fodboldorganisationen FIFA besluttet at indføre, og i den kommende uge afprøves GoalRef ved VM for klubhold i Japan, men desværre, set med danske briller, var dansk kapital ikke at finde, da det gjaldt, og rettighederne til GoalRef blev derfor solgt til det tyske Fraunhofer Institut.
»Det er meget ærgerligt, at vi ikke kunne skabe arbejdspladserne her i Aarhus«, siger Ulrik Merrild, aarhusiansk iværksætter, der fik ideen til GoalRef sammen med fodboldtræner og journalist Hans Petersen.
Et godt eksempel
Ideen blev udviklet i samarbejde med Alexandra Instituttet på Katrinebjerg.
»GoalRef er et godt eksempel på, hvad vi kan, når vi kobler gode ideer med viden. Derfor er det meget ærgerligt, at det ikke lykkedes at skaffe lokal kapital, så det kunne have givet lokale arbejdspladser,« siger Ole Lehrmann Madsen, der er direktør for Alexandra Instituttet i it-byen Katrinebjerg.
Han mener ikke, at GoalRefs kapitalproblemer er enestående.
»Vi oplever desværre ofte, at projekter går i stå, når der skal kapital til at drive det videre. Man taler om dødens dal, når et projekt skal fra prototype til produktion, fordi der ofte ikke kan skaffes kapital,« siger Ole Lehrmann Madsen.
Minister undrer sig
Den radikale videnskabsminister Morten Østergaard ærgrer sig også.
»Det er ærgerligt, at Aarhus ikke fik de arbejdspladser, og man kan undre sig over, at der ikke var private investorer. Men dødens dal-problemet er velkendt, og derfor arbejder vi på en ny innovationspolitik, hvor vi i højere grad ser på efterspurgt innovation, så kunden er med i projekterne helt fra begyndelsen,« siger han.