Randersvej under forandring

I mere end fire år har vejarbejdere huseret på Randersvej og Nørrebrogade i Aarhus.

Artiklens øverste billede
Randersvej er Aarhus’ mest trafikerede indfaldsvej – her Stjernepladsen set fra luften.

Det lyder enkelt: Udvid Randersvej og Nørrebrogade med et spor i hver side fra Nørreport til Nehrus Allé.

Men mundheldet ”lettere sagt end gjort” er i denne forbindelse yderst rammende. I mere end fire år har strækningen været genstand for omfattende vejarbejde, der blandt meget andet har ført til kødannelse, forvirring over vejforløb og støv og støj for naboerne.

Den lange anlægningsperiode skyldes overvejende to ting.

Samtidig med udvidelsen af vejen bliver der lavet et stort stykke arbejde, som ikke kan ses. Overalt under den sorte asfalt ligger en stor mængde kabler, ledninger og rør, der bl.a. leder fjernvarme, spildevand, drikkevand, el og telefonledninger rundt i området. Størstedelen skal flyttes, fordi de enten ligger i vejen for vejarbejdet eller skal graves minimum 1,6 meter ned under terræn som forberedelse til letbanesporene.

Der er et væld af interesser at tage højde for, når Aarhus’ mest trafikerede indfaldsvej skal omlægges: Bl.a. beboere ud til vejen, erhvervsdrivende, 30.000 bilister pr. døgn og cyklister.

Tre overordnede etaper

»Fra en entreprenørs synspunkt ville det være langt nemmere at lukke begge ender og gå i gang med at bryde asfalten op. Men der er simpelthen for mange interesser at tage højde for. Så det har været et puslespil at få til at fungere,« siger Anne Maribo Vinter, der er projektleder ved Trafik og Veje og har ansvaret for vejarbejdet hos kommunen.

For at mindske generne har kommunen delt byggeriet op i tre overordnede etaper.

Fra en entreprenørs synspunkt ville det være langt nemmere at lukke begge ender og gå i gang med at bryde asfalten op.

Anne Maribo Vinter , projektleder ved Trafik og Veje

Entreprenørfirmaet Arkil A/S begyndte på den første – fra Nørreport til Ringgaden – i 2008. Til formålet inddrog kommunen jord fra Aarhus Universitet og universitetshospitalet. Da vejforløbet i forvejen var bredt, skabte vejarbejdet ikke særlige kødannelser.

Anden etape blev påbegyndt i 2010. Den foregik i modsatte ende af strækningen – fra Nehrus Allé til Ringvejen. Her var det hovedsageligt jord fra Aarhus Akademi, der blev inddraget, og de fleste berørte var bløde trafikanter som fodgængere og cyklister.

Den sværeste etape

I september 2011 begyndte den sidste og mest komplicerede etape: Det igangværende arbejde mellem Ringgaden og Ringvejen, der fortsætter indtil foråret 2013.

Her har det ikke været muligt at udnytte ubenyttet jord. Kommunen har derfor været nødt til at flytte en række erhvervsbygninger længere væk fra vejen, og for år tilbage begyndte kommunen at opkøbe de huse, der lå i vejen for baneudvidelsen. Indtil de i 2010 blev revet ned, stod mange af husene tomme, mens andre blev brugt som studieboliger.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.