Viby-krydset åbner i aften
Krydset mellem Viby Ringvej og Aarhus Syd Motorvejen færdigt et halvt år før ventet.
Fredag morgen er trængslerne forbi for de næsten 60.000 bilister, der på hverdage passerer Viby Ringvej-krydset.
Allerede i aften bliver der lukket op for de fleste kørebaner.
I næsten syv uger har mange måttet affinde sig med lange køer i myldretiden, hvis de da ikke er kørt en omvej for at nå frem til deres mål.
Til gengæld kan de nu glæde sig over, at krydset, kaldet Den Kompakte Diamant, er færdigt et halvt år før planlagt.
Et imponerende anlæg, der leder trafikken på ringvejen over Aarhus Syd Motorvejen i to spor i hver retning.
Under broen, hvor motorvejen bliver til Åhavevej, trafikken ligeledes i to spor foreløbig frem til Eskelundvej/ Bjørnholms Allé, men om et lille års tid helt frem til Dalgas Avenue. Svingbaner sørger for, at alle, der skal til højre, uanset hvilken retning de kommer fra, ledes helt uden om krydset.
Porten til Aarhus
For bilister på Aarhus Syd Motorvejen er anlægget en elegant port til Aarhus. En vandret bue på broens dæk nærmest suger dem ned under Viby Ringvej. Ved man ikke bedre, kan man tro, at de glatte søjler under broen er lavet af sort marmor. Men det er "kun" cement.
De senere dage har entreprenøren haft travlt med at færdiggøre afstribningen på de kørebaner, der ikke er i brug. Allerede i aften bliver de frigivet, så der er to spor ligeud i alle fire retninger.
Til gengæld vil det mellem kl. 15 i eftermiddag og kl. 05 i morgen tidlig ikke være muligt at svinge til venstre, hvis man kommer fra motorvejen og skal nord på ad Viby Ringvej.
I morgen kan man ikke svinge til venstre ind på motorvejen fra Viby Ringvej, når man kommer i retningen fra Viby Torv, ligesom man ikke kan svinge til venstre, når man kommer fra Åhavevej.
Til gengæld er der fri passage i alle retninger fredag morgen.
Aarhus Kommunes leder af projektet, Helle Svantemann, Trafik og Veje, har forståelse for, at de seneste syv uger har været en belastning for trafikanterne. Til gengæld er anlægget færdigt et halvt år før tid, og man har undgået flere skiftende trafikomlægninger.