Langkær: Socialt taxameter, tak
Forslag om socialt taxameter til fagligt svage elever hilses velkommen på Langkær Gymnasium og HF.
»Socialt taxameter? Ja, meget gerne.«
Sådan lyder meldingen fra Anders Østergaard, rektor for Langkær Gymnasium og HF. Anledningen er, at børn og unge-minister Christine Antorini (S) vil omfordele midlerne, så gymnasier med mange fagligt svage elever får flere midler. Den model kan blive til gavn for Langkær:
»Det har vi efterlyst i flere år, for vi kan bruge det til at differentiere undervisningen i højere grad og give mere undervisning til de elever, der har størst behov for det,« siger Anders Østergaard.
Målrettet indsats
Afsættet til diskussionen er, at 2011-karaktergennemsnittene på landets gymnasier viser store forskelle landet over. Det samme billede kan findes i Aarhus, hvor Aarhus Katedralskole topper med et gennemsnit på 7,9, mens Langkær Gymnasium og HF bunder med 6,1.
»Tallet viser jo, at vi er det gymnasium i Aarhus-området, som optager flest elever med anden etnisk baggrund end dansk og flest elever med en ikke-boglig baggrund. Vi gør en målrettet indsats for at få så mange som muligt igennem, og det lykkes i stort omfang, men det betyder også, at nogen kommer igennem med et lavt snit. Tallene svinger dog meget år for år, og for to år siden lå vi i den bedste tredjedel i landet,« siger Anders Østergaard.
Altid i top tre
Aarhus Katedralskoles snit på 7,9 overgås i Danmark kun af to københavnergymnasier: Rysensteen og Sankt Annæ med 8,1 og 8,3. Og Katedralen har ifølge rektor Lars Scheibel ligget i den danske top tre i alle de år, gennemsnittene har været sammenlignet.
»Forklaringen er vel, at vi har en skole med rigtig gode lærere og dygtige elever, hvoraf mange af dem er dygtige, inden de kommer her,« siger Lars Scheibel.
Svært regnestykke
Med et socialt taxameter skal gymnasiet muligvis afgive penge til andre gymnasier, og det er Lars Scheibel indforstået med. Men han er spændt på at se regnestykket. »Hvis det især handler om at hjælpe gymnasier med mange tosprogede elever, burde man i stedet give ekstra tilskud til de seks-syv kendte gymnasier landet over, som har den udfordring. Og det vil jeg gerne være med til. Men jeg har svært ved at se, hvordan man skal regne de sociale kriterier ud. Jeg har ikke noget imod at give penge til Langkær, og det ved Anders Østergaard godt, men problemet i modellen er, at der også er en række gymnasier i Udkantsdanmark, der løfter kæmpestore sociale opgaver. Skal de så også have penge?« spørger Lars Scheibel.