Investering giver flere cyklister
Cykeltrafikken i Aarhus er steget med 14 pct. siden 2000.
Aarhus Kommunes massive investeringer i bedre forhold for cyklister ser ud til at bære frugt. Antallet af cyklister vokser støt, viser nye tal fra Aarhus Kommune. »Er det ikke bare herligt,« siger Pablo Celis, projektleder for Aarhus Cykelby. Cykeltrafikken i Aarhus er ifølge tællinger steget med 14 pct. siden 2000. I perioden fra 2000 til 2008 steg cykeltrafikken i Aarhus med 11 pct., hvorefter der skete en stagnation og et mindre fald. Fra 2010 til 2011 er der igen en stigning i cykeltrafikken på 6 pct. Pablo Celis mener, at stigningen skyldes en kombination af krise og en aktiv indsats for at få flere til at tage cyklen. »En historisk investering på 80 mio. kr. i cykeltrafik de seneste tre år i modsætning til et budget på 4 mio. kr. om året i de tidligere år skulle også helst gerne give pote. Dertil kommer, at det begynder at gå op for flere og flere, at der er store fordele ved at bruge cyklen som transportmiddel. Det er efterhånden en dyr tur i bil fra oplandsbyerne,« siger Pablo Celis. Vejret har ikke uventet stor indflydelse på lysten til at cykle. Den usædvanligt kolde vinter i 2010 og en meget regnfuld september satte sit tydelige præg på cykeltrafikken. Ifølge Vejdirektoratet skete der således et fald i cykeltrafikken på ca. 13 pct. på landsplan fra 2009 til 2010 - i Aarhus var faldet dog kun på 3 pct.
Systematiske tællinger
Aarhus Kommune har talt cyklister gennem flere år og har især efter 2003 øget omfanget af systematiske tællinger. »Flest cykler i september, så det er et godt tidspunkt at lave sammenlignelige tællinger. Der, hvor vi kun tæller en gang om året, gør vi det i slutningen af august og september,« fortæller civilingeniør Bent Fredshavn, Trafik og Veje. I indekset indgår tællinger fra hele året, ligesom der nogle steder kun tælles en til fem uger om året. De største tal findes i midtbyen. »Der er altid flere, som cykler i de store byer. Man skal ikke ret langt ud, før cykeltrafikken aftager,« siger han.