Færgelukning godt for miljøet

Lukkes ruten mellem Kalundborg og Aarhus vil udledningen af miljøgifte styrtdykke.

Artiklens øverste billede

Lukningen af Mols-Liniens rute med kombifærgerne mellem Kalundborg og Aarhus vil spare miljøet for op til 29.000 tons CO2 om året.

Det var folketingsmedlem Eigill Andersen fra SF, som havde bedt om at få tallet udregnet, fordi han havde troet der ville blive udledt mere CO2 når ruten, der især transporterer lastbiler, ville lukke.

Men lukningen reducerer udledningen af CO2, viser beregningerne fra Transportministeriet.

Det skriver fagbladet Ingeniøren.

Politiker er overrasket

Det overrasker Eigil Andersen, som dog ikke har noget imod at indrømme, at han tog fejl:

»Det er ikke nogen hemmelighed, at man som folketingsmedlem ikke ved alt. Dette er et eksempel på, at jeg er blevet klogere, siger Eigill Andersen til Ingeniøren.

Beregningerne er lavet af transportministeriet på baggrund af de data, de har om trafikken på ruten fra Høje Taastrup til Aarhus i 2010, og ved hjælp af den såkaldte TEMA2010-modellen, som kan udregne CO2-udledning ved forskellige transportmidler.

Fortsat udsigt til lukning

Ifølge direktør Søren Jespersen, Mols-Linien, er der, på trods af at belægningen steg en smule i første kvartal, intet ændret ved planerne om at lukke den underskudsgivende Aarhus-Kalundborg rute.

Med virkning fra 15. maj blev prisen for løstrailere og lastvogne hævet med 150 kr., men Søren Jespersen afviser, at yderligere prisstigninger vil løse problemet.

"Vi justerer priserne løbende, men vi kan ikke hæve dem mere, end markedet accepterer, siger han.

null

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.