Færgelukning godt for miljøet
Lukkes ruten mellem Kalundborg og Aarhus vil udledningen af miljøgifte styrtdykke.
Lukningen af Mols-Liniens rute med kombifærgerne mellem Kalundborg og Aarhus vil spare miljøet for op til 29.000 tons CO2 om året.
Det var folketingsmedlem Eigill Andersen fra SF, som havde bedt om at få tallet udregnet, fordi han havde troet der ville blive udledt mere CO2 når ruten, der især transporterer lastbiler, ville lukke.
Men lukningen reducerer udledningen af CO2, viser beregningerne fra Transportministeriet.
Det skriver fagbladet Ingeniøren.
Politiker er overrasket
Det overrasker Eigil Andersen, som dog ikke har noget imod at indrømme, at han tog fejl:
»Det er ikke nogen hemmelighed, at man som folketingsmedlem ikke ved alt. Dette er et eksempel på, at jeg er blevet klogere, siger Eigill Andersen til Ingeniøren.
Beregningerne er lavet af transportministeriet på baggrund af de data, de har om trafikken på ruten fra Høje Taastrup til Aarhus i 2010, og ved hjælp af den såkaldte TEMA2010-modellen, som kan udregne CO2-udledning ved forskellige transportmidler.
Fortsat udsigt til lukning
Ifølge direktør Søren Jespersen, Mols-Linien, er der, på trods af at belægningen steg en smule i første kvartal, intet ændret ved planerne om at lukke den underskudsgivende Aarhus-Kalundborg rute.
Med virkning fra 15. maj blev prisen for løstrailere og lastvogne hævet med 150 kr., men Søren Jespersen afviser, at yderligere prisstigninger vil løse problemet.
"Vi justerer priserne løbende, men vi kan ikke hæve dem mere, end markedet accepterer, siger han.