Leonard Cohen (Rådhusparken Århus)
Den canadiske sanger forførte Århus med en stemme i særklasse. De klassiske sange blev leveret med lige dele humor og ydmyghed.
Rådhusparken, Århus:
Leonard Cohen;
søndag
Leonard Cohen vinder på stemmen, sangene og sit venlige væsen.
Efter en forlænget weekend med guitarstøj og elektroniske eksperimenter på Roskilde Festival var det nærmest befriende at komme hjem til Århus C, hvor den klassiske sangskrivning var i fokus.
Ingen af de mange forskellige bands og solister, som denne anmelder oplevede under dette års festival, kan synge og skrive sange som mesteren Leonard Cohen, der gav en tre timer lang koncert i Rådhusparken.
Det stod klart få sekunder inde i koncertens åbningsnummer ”Dance Me To The End Of Love”, da de første toner af hovedpersonens smukke dybe røst skabte jubel ned gennem rækkerne foran scenen.
Stort overskud
At Leonard Cohen kan synge og har et særligt talent for at skrive klassiske rocksange er almindelig kendt for alle, der har interesseret sig bare en lille smule for rockmusik i løbet af de seneste 40 år.
Men at den i dag 73-årige canadiske sangskriver, som netop er draget på sin første turné i 15 år, har overskud til at småløbe rundt på scenen og fyre vittigheder af mellem numrene, kom bag på flere af de godt 10.000 gæster, som havde løst billet til aftenens koncert.
»Han er jo sjov,« udbrød en kvinde overrasket, da Leonard Cohen havde karakteriseret korpigernes ”Dubidu” som svaret på alle livets spørgsmål.
Han nævnte navnene på alle de medikamenter, han har brugt for at holde en depression i skak og fortalte om, hvordan han havde søgt lindring i både filosofien og religionen.
»Men intet af det kunne holde glæden på afstand,« tilføjede han grinende.
En følsom mand
Leonard Cohen ér sjov, men som mange af hans sange mere end antyder, er han også en følsom mand.
I Århus virkede han oprigtigt rørt over publikums varme modtagelse og måtte sågar sætte en finger i øjenkrogen for at stoppe en tåre, da publikum kvitterende med stor jubel efter en smuk version af ”Ain’t No Cure For Love”.
Gang på gang bukkede og takkede sangeren ydmygt for publikums respons og gæstfrihed.
»Det er en stor ære at synge for jer,« sagde han.
Fantastisk stemning
Musikhuset Aarhus og RMT Productions, som har arrangeret koncerten i fællesskab, forsøgte forgæves at trække 15.000 mennesker i Rådhusparken søndag aften.
Men de omkring 10.000 betalende gæster fik uden tvivl en bedre oplevelse, end de havde fået, hvis der havde været udsolgt.
Alle havde luft omkring sig til at klappe og rocke på stedet, men Rådhusparken virkede på ingen måde tyndt befolket.
Parkens store kor var fyldigt på den tidløse klassiker ”Hallelujah”, men under en nærmest nøgen version af ”Suzanne” var det måbende publikum så lydløst, at man kunne høre fuglene kvidre om kap med korpigerne, der gav hovedpersonens mørke røst et ekstra pift.
Tre timer
Koncerten stod på i tre timer, og det var ikke et minut for meget. At dømme efter humøret hos publikum, bandmedlemmerne og hovedpersonen selv, kunne den have været i gang endnu.