Restauranter mangler medarbejdere
En ny undersøgelse viser, at restaurationsbranchen har svært ved at tiltrække arbejdskraft. Det gælder også i Midtjylland, hvor hoteller og restauranter leder med lys og lygte efter kokke og tjenere.
Manglen på personale i restaurationsbranchen har længe været et tema for landets hoteller og restauranter, der kæmper for at få ansat nok kvalificerede folk. En ny undersøgelse fra brancheorganisationen Horesta viser, at den kamp ikke er blevet lettere.
I hvert fald er der et overvejende flertal af dens medlemmer, der melder om, at problemerne med at skaffe personale er blevet større. Det gælder også i det midtjyske, hvor Århus hører under.
Således svarer 59,6 pct. af de midtjyske medlemmer, at det er blevet sværere at skaffe arbejdskraft inden for det seneste år. Knap 6 pct. finder det lettere at skaffe arbejdskraft, mens 27,7 pct. betegner billedet som uændret.
På Hotel Ritz nikker man genkendende til det billede, som undersøgelsen tegner. Direktør Daniel Schmidt har nemlig også måttet sande, at restaurationsbranchen ikke ligefrem vælter sig i kvalificeret arbejdskraft.
Færre ansøgere
»Det er blevet sværere. For ikke så mange år siden nåede man dårlig nok at slå en stilling op, før det var besat, da der altid lå en stak ansøgninger i skuffen. Sådan er det ikke mere,« fortæller Daniel Schmidt, der er ansvarlig for fire restauranter foruden den, der hører til Hotel Ritz.
Han påpeger også, at der er færre kvalificerede ansøgere.
Knap 67 pct. af Horestas medlemmer i Region Midtjylland oplever »nogle« eller »store« problemer med at finde kvalificeret arbejdskraft, mens der er godt 10 pct., der ikke anser det som problematisk. Værre står det til i Region Hovedstaden, hvor blot 6 pct. af de adspurgte restauranter og hoteller angiver, at de ikke har problemer.
»Jeg ved ikke, om det er blevet sværere at finde folk inden for det seneste år, men i de senere år er det blevet meget værre. Det er noget, vi taler meget om i organisationen, og vi forsøger virkelig at gøre kokke- og tjenerfaget mere attraktivt i folks bevidsthed. Vi kan i hvert fald kun håbe på, at det bliver bedre,« siger Peter Møller Laursen, der er formand for Horestas bestyrelse i Region Midtjylland og samtidig direktør for hotel Radisson SAS i Århus.