Restauranter mangler medarbejdere

En ny undersøgelse viser, at restaurationsbranchen har svært ved at tiltrække arbejdskraft. Det gælder også i Midtjylland, hvor hoteller og restauranter leder med lys og lygte efter kokke og tjenere.

Artiklens øverste billede
Arkivfoto: Jan Dagø

Manglen på personale i restaurationsbranchen har længe været et tema for landets hoteller og restauranter, der kæmper for at få ansat nok kvalificerede folk. En ny undersøgelse fra brancheorganisationen Horesta viser, at den kamp ikke er blevet lettere.

I hvert fald er der et overvejende flertal af dens medlemmer, der melder om, at problemerne med at skaffe personale er blevet større. Det gælder også i det midtjyske, hvor Århus hører under.

Således svarer 59,6 pct. af de midtjyske medlemmer, at det er blevet sværere at skaffe arbejdskraft inden for det seneste år. Knap 6 pct. finder det lettere at skaffe arbejdskraft, mens 27,7 pct. betegner billedet som uændret.

På Hotel Ritz nikker man genkendende til det billede, som undersøgelsen tegner. Direktør Daniel Schmidt har nemlig også måttet sande, at restaurationsbranchen ikke ligefrem vælter sig i kvalificeret arbejdskraft.

Færre ansøgere

»Det er blevet sværere. For ikke så mange år siden nåede man dårlig nok at slå en stilling op, før det var besat, da der altid lå en stak ansøgninger i skuffen. Sådan er det ikke mere,« fortæller Daniel Schmidt, der er ansvarlig for fire restauranter foruden den, der hører til Hotel Ritz.

Han påpeger også, at der er færre kvalificerede ansøgere.

Knap 67 pct. af Horestas medlemmer i Region Midtjylland oplever »nogle« eller »store« problemer med at finde kvalificeret arbejdskraft, mens der er godt 10 pct., der ikke anser det som problematisk. Værre står det til i Region Hovedstaden, hvor blot 6 pct. af de adspurgte restauranter og hoteller angiver, at de ikke har problemer.

»Jeg ved ikke, om det er blevet sværere at finde folk inden for det seneste år, men i de senere år er det blevet meget værre. Det er noget, vi taler meget om i organisationen, og vi forsøger virkelig at gøre kokke- og tjenerfaget mere attraktivt i folks bevidsthed. Vi kan i hvert fald kun håbe på, at det bliver bedre,« siger Peter Møller Laursen, der er formand for Horestas bestyrelse i Region Midtjylland og samtidig direktør for hotel Radisson SAS i Århus.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.