Uændret løn til chauffører koster højst seks mio. kr.

Det kommer til at koste Århus Kommune en ekstra udgift på højest 5,9 mio. kr. - det præcise beløb afhænger af chaufførernes stedtillæg - over otte år, hvis det er et krav, at Århus Sporvejes chauffører skal beholde deres nuværende løn- og ansættelsesvilkår i forbindelse med en udlicitering af kørslen.

Artiklens øverste billede

Arriva har tidligere vurderet, at en sådan binding i udbuddet ville betyde, at kommune gik glip af en besparelse på hele 70 mio. kr. årligt.

Men ifølge Rambøll Management og JA Rådgivning skyder selskabet langt over målet. Den reelle merudgift bliver højst på 770.000 kr. om året, viser en undersøgelse, som de to firmaer har lavet for Århus Kommune.

Set over de otte år vil kommunen nemlig gå glip af en besparelse på mellem 300.000 kr. og 5,9 mio. kr., afhængigt af chaufførernes stedtillæg.

Venstres Poul Vesterbæk, formand for Mitdtrafik, der står for busdriften i Århus, mente ikke, at Arrivas skøn var rigtigt. Han vurderede, at den mistede gevinst højst vil være 20 mio. kr. om året.

Reaktion fra Venstre
Men Arrivas melding fik Venstre og de konservative til at kræve en ekstern undersøgelse af, hvad uændrede løn- og ansættelsesvilkår ville koste kommunen. Venstre kritiserede samtidig, at borgmester Nicolai Wammen (S) anbefalede Mitdtrafik, at chaufførerne skulle bevare deres gunstige vilkår.

I rapporten er lavet en række udregninger ud fra tre overenskomster. Sammenlignes landsoverenskomsten og byoverenskomsten vil vilkårene betyde en forskel på 24 mio. kr., men dette tal afvises med, at landsoverenskomsten ikke har været på tale i udbuddet.

»Uanset om vi kan spare de seks mio. kr. eller de 24 mio. kr., skal vi få det gjort, når vi kan få løst opgaven med mindst den samme kvalitet. Hver gang, det er muligt, skal vi finde penge til de socialt svageste, børnene og de ældre,« siger Gert Bjerregaard.

Vinderen af det første udbud, Busselskabet Århus Sporveje, overtager driften fra den 2. november i år.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.