Chaufførstatus forringet

Den statusforringelse - eller proletarisering om man vil - af faget gennem de seneste år kombineret med en graverende mangel på trafikpolitik i hovedstadsområdet, er den enkle og simple forklaring de mange skader på og med HT-busser.

Med udliciteringen af HT-busserne er konkurrencen om at spare på alt, der vedrører busdriften, blevet det eneste fikspunkt i branchen. En moderne og tidssvarende personalepolitik, hvor de menneskelige ressourcer værdsættes, og hvor man forsøger at fastholde en stabil og erfaren chaufførstyrke, er en saga blot. Samarbejde til fordel for den kollektive trafik har lidt samme skæbne. Entreprenørerne har ingen interesse i, at der er mange passagerer i deres busser. Jo flere passagerer, desto mere slid på materiellet. Prisen fra HT er den samme. Når der ansættes nye chauffører - ca. 700 gange hvert år - er kvalifikationskravet, at vedkommende har været ledig i 18 måneder, så samfundet vil betale den alt for kortvarige uddannelse. Når mellem 50 og 70 procent af alle nye chauffører har en anden etnisk baggrund end dansk, er det ikke vanskeligt at forstille sig konsekvenserne for faget.

Vi har altid haft relativt mange kolleger med anden etnisk baggrund. Men med det nuværende niveau, går det ud over fagstoltheden og vore fælles normer for service, virksomhedskultur m.v. Derfor er det desværre umuligt at tiltrække kvalificeret arbejdskræft fra bl.a. håndværksfagene, social- og sundhedsområdet og fra andre chaufførområder. Det er til skade for passagerer, chauffører og branchen som helhed.

Arbejdsgiverne har med de nuværende priser næppe mulighed for at gøre ret meget ved forholdene. Det har alene HT, som udbyder af den kollektive trafik, samt politikerne i hovedstadsområdet og i Folketinget. Men det kræver en trafikpolitik til gavn for hovedstadens beboere.

Den kollektive trafik skal have plads i trafikken. Der laves busbaner, busgader og at lysreguleringer styres af bussen på de mest befærdede gader og veje. Det ville skabe et bedre kollektivt trafiksystem med mere komfort, højere hastigheder og langt færre uheld med busserne. En sidegevinst vil være en smukkere og rarere hovedstad. Den politiske vilje har det desværre indtil videre skortet på.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.