Aarhus Symfoniorkester

Marselisborghallen

Solist: Brian Friisholm (cello)

Dirigent: David Riddell

At den 27-årige Brian Friisholm er et ungt, spændende cello-talent, kan ingen være i tvivl om efter onsdagens koncert med Aarhus Symfoniorkester, hvor Tjajkovskijs "Rokoko-variationer" udgjorde aftenens hovedværk.

Brian Friisholm, som er solocellist i Det Jyske Ensemble og til august debuterer fra solistklassen på Det Jyske Musikkonservatorium, havde et fint overblik over Tjajkovskijs værk, der gennem syv variationer viser mange af celloens forskellige klang- og udtryksfacetter, lige fra den varme, bløde tone til den mørkfarvede, melankolske og den sprudlende, brillante. Fremførelsen lagde sig tæt op ad rokokostilens ynde og elegance, som her kombineredes med romantikkens tonesprog, og cellistens smukke, følsomme spil smeltede sammenmed et ligeså veltrimmet orkesterspil. Enkelte steder var der små "mus" i intonationen hos både solist og orkester, hvilket dog på ingen måde forstyrrede helhedsindtrykket af et velfunderet og gennemreflekteret Tjajkovskij-spil. Brian Friisholm har meget at byde på.

Programmet fik en sprudlende start medRossinis ouverture til "Barberen i Sevilla" som under Riddells taktstokfremstod i en meget lys klang bl.a. ved fremhævelsen af piccolofløjten. Herfra førtes man over til den amerikanske cowboy-verden med Aaron Coplands fire danse fra balletten "Rodeo" (1942), - en flot klingende musik, der er rig på humoriske effekter(såsom pludselige stop i en melodisk strøm) og sjove karakter-skift.

Sluttelig fulgte et pust fra det kolde nord med Sibelius' "Finlandia", som blev spillet med en herlig klangfylde og tyngde, og med dette værk blev man atter forberedt på at bevæge sig ud i det råkolde juni-vejr.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen