Undervisning i modersmål styrker danskindlæring

Når to-sprogede børn får en veltillrettelagt modersmålundervisning, har de lettere ved at lære dansk, og de får et højere fagligt udbytte af den øvrige undervisning, viser en ny rapport.

To-sprogede elever, der gennem hele deres skoleforløb har modtaget modersmålsundervisning, har et bedre dansk end dem, som kun har modtaget lidt eller slet ingen modersmålsundervisning. Desuden styrker modersmålundervisningen elevernes muligheder for at opnå et fagligt udbytte af de øvrige skolefag, og jo større sammenhæng der er mellem modersmålundervisningen og det, der i øvrigt sker på skolen, jo større effekt er der for en god indlæring.

Det står at læse i en ny rapport, som to konsulenter ved Århus Skoleforvaltning, Henrik Traberg og Merete Kjeldsen, har udarbejdet med konsulentbisand fra professor Anne Holmen fra Danmarks Lærerhøjskole.

Flere undersøgelser

Rapporten er et sammendrag af en række store danske og udenlandske undersøgelser om modersmålsundervisningens effekt. Den bygger bl.a. på en amerikansk undersøgelse, hvor der deltog over 40.000 børn, samt de læseundersøgelser som Dansk Pædagogisk Institut har foretaget.

»Den amerikanske undersøgelse viser, at modersmålundervisningen har en klar effekt på de amerikanske børns engelskkundskaber,« siger Merete Kjeldsen, der tilføjer, at også de metoder, der undervises efter, har stor betydning for udbyttet.

Sammenhæng

»Jo større sammenhæng der er mellem det, børnene ellers arbejder med, og jo højere kvalitet de undervisningsmaterieler, der indgår har, jo større effekt giver modersmålundervisningen både fagligt og sprogligt,« konstaterer hun.

Den århusianske rapport indgår nu i et tværkommunalt arbejde om modersmålundervisningen med deltagelse af de seks største danske kommuner. Foruden Århus er det København, Randers, Odense, Aalborg og Esbjerg.

Undersøgelsen skal kortlægge, hvordan modersmålundervisningen er organiseret, og hvordan den hænger sammen med den øvrige skoleundervisning i de seks kommuner.

I Århus modtager 1750 børn modersmålundervisning på 21 forskellige sprog. De har ret til tre lektioner om ugen, og undervisningen skal så vidt muligt tilnærme sig den undervisning, der i forvejen sker på de enkelte skoler, og modersmållæreren skal indgå i det daglige lærersamarbejde på skolen.

Århus Kommune har netop ansat seks nyuddannede lærere fra Århus Dag- og Aftenseminarium af arabisk og tyrkisk herkomst, der skal ud og undervise på deres modersmål i de århusianske skoler.

lone.dybdal@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen