Sponsorer i børnehaverne

Budgetforligspartierne, S, V, K, Rad. og CD, har vedtaget en besparelse på 4 pct. på daginstitutionsområdet for 2000. Institutionerne slår sig nu i tøjret og finder det meget vanskeligt at finde plads til en besparelse i de udstukne budgetter. Hvor skal der spares?

Ja, det er forståeligt, at institutionerne begynder at blive kreative, for når krybben er tom, bides hestene. En oplagt idé for institutionerne vil være at finde sponsorer. Kan der være noget galt i at være en smule kommerciel, når det i sidste ende drejer sig om at gøre hverdagen så gnidningsløs som mulig for både børn, forældre og pædagoger?

Modstanderne af dette nye tiltag vil der desværre nok være nogle af, og et af deres argumenter vil bl.a. være, at børn ikke skal ligge under for reklamens magt. Se, nu hænger det virkelige liv jo sammen på en anden måde, idet børnene bliver bombarderet alle vegne fra med reklamer. Bare se på, hvordan supermarkederne hænger skilte op og på alle mulige måder prøver at fange alle aldersgruppers opmærksomhed.

Dansk Folkeparti synes, at det er en strålende ide, hvis institutionerne kunne skaffe sponsorer, som er brancherelateret til børnenes pasning. Selvfølgelig skulle man være selektiv, når der skulle vælges sponsorer, og alt hvad der hedder alkohol og tobak må siges ikke at være relevant for lige netop denne målgruppe, men ellers burde der være frit valg på første hylde.

Man skal ikke være bange for at prøve nye veje, og sponsorering er en del af det moderne samfundskoncept. Lad være med at kæmpe mod tiden. Muren er faldet, 68 er et overstået kapitel, det er på tide at vågne op og erkende, at det kan være givtigt for begge parter,samt give børnene lidt ekstra i hverdagen. For det er da trods alt deres tarv, vi skal varetage.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen