En fælles interesse

Onsdag den 26. jan. afholdtes et ret velbesøgt møde i medborgerhuset i Århusgade om den havnetunnel, som har til formål at begrænse trafikken gennem middelalderbyen.

De fleste af deltagerne var imod en sådan tunnel til Amager. Problemet er jo, at den formindskede trafik ad Store Kongensgade/Bredgade-Knippelsbro linien ville komme til at gå gennem bl.a. Borgervænget på Ydre Østerbro.

Skæv fordeling

Det er selvfølgelig meget ubehageligt for de mennesker, som bor der, og det er meget forståeligt, at de protesterer. Til gengæld bliver mange flere mennesker "støj-og møglettet" ved gennemførelsen af et havnetunnelbyggeri, men det vedkom ikke deltagerne på mødet, for som én råbte : "Vi bor ikke der, men på Østerbro".

Den slags møder viser vel altid en skæv fordeling mellem tilhængere og modstandere, så det er med nogen unøjagtighed, at bydelsrådsformand Kjeld Lykke, Bydelslisten, mente, at han kunne slutte aftenen af med at konstatere råbet fra 80.000 indbyggere på Østerbro: "Østerbro ønsker ikke en havnetunnel".

Nu er det jo sådan, at ingen har noget imod biltrafik som sådan, men generne er alle imod. Derfor skal de begrænses mest muligt, lige meget hvor bilerne kører. De støjberegninger, som foreligger, er foretaget inden støjbegrænsende foranstaltninger er "indtænkt". Det vil sige, at generne kan blive mindre, end det blev vist på mødet.

Problemet for den indre by blev ikke løst, men alle kan vel være enige om, at det er en bydel, som vi gerne vil bevare. Det kan løses ved, som det blev refereret af SF-borgmester Bo Asmus Kjeldgaard, at sætte "Indkørsel forbudt"-skilte op på alle indfaldsgaderne. Ja, man kunne jo også hæve Knippelsbro og Langebro og så betjene dem, der absolut vil over til Christianshavn, ved hjælp af en robåd. Så ville trafikken gennem Kongens Nytorv, Bremerholm osv. med garanti også dale betydeligt.

Bedre forhold i Indre By

At det vil komme til at knibe med finansieringen af en havnetunnel, som min partifælle i bydelsrådet, Gitte Lillelund Bech, MF, på mødet gjorde opmærksom på, er et andet problem, men Venstre er interesseret i at forbedre trafikforholdene i Indre by, også selv om man bor på Østerbro, så løsningen ligger måske i, at havnetunnelen skal graves helt ned, hvorved også Østerbros problemer bliver løst.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen