Grand prix med langtidseffekt

Reklameekspert betegner melodi grand prix'et som en stor reklamechance for Århus flere år frem i tiden. Men værdien af omtalen er svær at vurdere, siger eksperten.

Der er ingen tvivl om, at Århus som by vil få stor opmærksomhed og en markant markedsføring overalt i Europa, hvis byen får tildelt værtsskabet for næste års europæiske melodi grand prix. Men det er en næsten umulig opgave at sætte tal på, hvilken værdi omtalen vil give byen, vurderer reklamefolk.

»Får Århus tildelt værtsskabet, så er det en kæmpechance til at markere sig på det europæiske landkort og overfor tusindvis af potentielle nye besøgende. Især for byens mange musik- og kulturaktiviteter, ja hele regionens aktiviteter, vil et værtsskab have en afsmittende effekt, der vil række år frem,« siger kreativ direktør Jørgen Blauert i markedsførings- og reklamebureauet NP3-Communication.

Minimal erhvervsværdi

Han tvivler dog mere på værdien for erhvervslivet i området.

»Selvfølgelig vil erhvervslivet kunne nyde godt af den goodwill, som et vellykket arrangement vil give Århus. Men der bliver næppe nogen konkrete gevinster at hente, da det er svært at profilere en virksomhed eller typiske industri- og landbrugsprodukter i forbindelse med et stort underholdningsshow,« mener Jørgen Blauert.

Pengestærke gæster

De største vindere ved et melodi grand prix i Århus vil uden tvivl blive de lokale forretningsdrivende og byens mange hoteller og restauranter.

»Det er jo ikke et normalt turistpublikum, der bemægtiger sig byen i de mange dage op til et sådant gigantshow. Der er tale om en pengestærk branche med vellønnet medarbejdere, der nok skal sætte gang i omsætningen overalt i byen og regionen,« mener Jørgen Blauert.

jens.jorgensen@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen