Universitetet reklamerer for Scientology

Annonceavis for Scientology blev udsendt som indstik i Aarhus Universitets egen avis. Informationschef beklager fejlen og indfører kontrol med annoncer.

"En videnskabs udvikling" lyder overskriften på en annonceavis, som i sidste uge var indstik i nyeste nummer af Aarhus Universitets officielle blad "Information & Debat".

Sure miner

Og det har skabt sure miner på stedet, hvor man ifølge loven "forsker til det højeste videnskabelige niveau".



Annonce-avisen er nemlig en otte-siders lovprisning af Scientology, og er der noget, den bevægelse ikke er - ifølge universitetets videnskabelige medarbejdere - så er det "videnskab".

»Vi har fået mange reaktioner fra de videnskabelige medarbejdere, som føler sig stødt over, at universitets navn bruges til at reklamere for Scientology,« fortæller Ingeborg Christensen, informationschef ved Aarhus Universitet og ansvarshavende for "Information & Debat".

Og hun beklager meget.

Annoncesalg til bladet er lagt ud af huset, så annoncerne sælges af et bureau i Aalborg - og selv om "outsourcing" siges at være et populært begreb, viser den aktuelle sag, at det også kan have sine bagsider.

Blev forbavset

»Vi blev noget forbavsede, da vi så annonceavisen. Vi vidste intet om det, og på bureauet har de unge mennesker ikke studset over navnet L. Ron Hubbard - de kender ham ikke. Så derfor er annonceavisen blot på normal vis blevet indstik i vores blad og i øvrigt også i DTUs blad, hvor det også har vakt nogen debat,« siger Ingeborg Christensen med et lille smil.

Ifølge annonceavisen burde navnet L. Ron Hubbard ellers være kendt:

"L. Ron Hubbard er vidt anerkendt som en af det tyvende århundredes mest indflydelsesrige forfattere," hedder det blandt andet i Scientologys avis om Scientology.

»Jeg kan kun beklage det, og vi må nu indføre en kontrol med, hvem der annoncerer i vores blad,« siger Ingeborg Christensen og forsikrer, at Scientology ikke får den mulighed igen.

Men hvem der får adgang til at reklamere i Aarhus Universitets navn, er foreløbig uvist:

»Det må vi jo diskutere,« siger informationschefen.

jorgen.rye@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen