Frederiksbjerg og udyret

FORBINDELSEN af Værkmestergade via en rampevej op til Frederiks Bro skaber debat. Og med god grund, mener jeg!

Den gamle Frederiks Bro ønsker Magistratens 2. afdeling/Stadsarkitektens kontor omdannet til et gement "gadekryds", der kan servicere Bruuns Galleri.

Risikoen for at broen bliver en del af et nyt færdselssikkerhedsmæssigt problem i Århus Midtby er stor.

7000-9000 cyklister plus en forøgelse på 10.000 biler pr. døgn og fodgængere ønskes ifølge lokalplan 649 presset ind i en flaskehals.

Ulykkesrisikoen vil dermed stige markant på Frederiks Allé - som desværre i forvejen ligger højt oppe på listen over antallet af trafikdræbte i Århus midtby.

Beboernes sundhed og livskvalitet vil forringes på grund af støj og forurening, og desuden kan man frygte, at planerne for det meget tiltrængte æstetiske løft af indfaldsvejen Frederiks Allé bliver umulig at gennemføre.

Skal på bålet

Al logik taler for, at dette "misfoster" af en lokalplan hurtigst muligt bør brændes på bålet. Socialdemokraterne i byrådet har mulighed for at tænde den første gnist. Jeg beder til, at byrådspolitikerne har modet og visionerne!

Sagen er nemlig den, at Poul B. Skou viderefører traditionen for det demokratiske underskud i Århus. Tidligere rådmand Hans Schiøtt var som bedre vidende på arrogant vis "dygtig" til at nedgøre og grine af borgere og byrådsmedlemmer af anden observans. Poul B. Skou viser desværre samme nedgørende træk ved i første omgang at banke chefpolitiinspektørens (politiets) synspunkter på plads. Såfremt mønstret gentager sig, vil også borgernes synspunkter blive overhørt. Der er kun en vej frem: Flertal i byrådet imod Lokalplanen!

Beboerne og handelslivet på hele Frederiksbjerg har grund til bekymring, såfremt lokalplanen om byvejen får flertal i byrådet. Kigger man nærmere på Frederiksbjerg Øst - vil borgerne også her komme til mærke dønningerne:

Øget trafik

Ifølge indstillingen fra Magistraten vedr. lokalplan 649 nævnes bl.a, at Spanien vil blive aflastet via vejen i banegraven. Ifølge vejkontorets beregninger forøges trafikken i Spanien med 14-20 pct.! Ifølge vejkontorets beregninger forøges trafikken i Bruunsgade med 12-33 pct.! pr. døgn, alt efter om vejen i banegraven føres op på eller under Frederiks Bro (i dag 7800, i fremtiden 8700-10.400 biler pr. døgn).

Parkeringsmulighederne i Bruunsgade og tilstødende gader har for længst meldt "udsolgt", derfor bør butikkerne i "Spisekammergaden" (Bruunsgade) også være nervøse. Når kunderne ikke har mulighed for at rulle indkøbsvognen direkte til bagagerumsklappen, søger de andre veje.

Ved et orienteringsmøde i Sct. Pauls Sognehus oplyste adm. direktør Mogens Pedersen, Steen & Strøm (dem med Bruuns Galleri), at de 1100 P-pladser tilknyttet butikscentret vil få - hvad man kan kalde - "differentieret" P-afgift. Kort sagt, parkeringsprisen pr. time stiger jo længere tid, man parkerer. Såfremt butikscentret fastholder denne politik, vil jeg tillade mig at konkludere følgende:



  • Bruuns Galleri vil være skyld i, at de tilstødende beboelsesgader på Frederiksbjerg bruges til kundeparkering.
  • Bruuns Galleri ønsker ikke at lægge P-pladser til kunder, som ikke handler i Bruuns Galleri.
  • Bruuns Galleri vil være "sig selv nok" og ønsker ikke at være aktiv part i en lokal "integrationspolitik".


Mogens Pedersen blev i øvrigt spurgt om, hvor centrets 400 medarbejdere skulle parkere i arbejdstiden.

Hertil svarede han, at man vil bede centrets medarbejdere om at benytte andre P-pladser end centrets egne! (Mogens Pedersen antog, at centrets ungdommelige ansatte sandsynligvis har en kollektiv indstilling til transport og vil benytte sig af bus og tog).

Ak ja. Svaret kom i sognehuset - så måske de højere magter...? "Skønheden" var Frederiksbjerg - udyret "rampevejen og Lokalplan 649".

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.