Rampen er død - byen leve

Det er i stunder som disse, man priser sig lykkelig over at leve i et åbent samfund med en fri og aktiv presse, og hvor man pludselig bliver kisteglad over, at der findes politikere i byrådet, der på tværs af partiskel viser standhaftighed og fremsynethed.

ALLE BRIKKERNE faldt på plads i 11 time.

Det er muligt at lave en ny bygade i banegraven under Frederiks Bro og ud til Ankersgade. DSB har givet grønt lys, og amtet kræver ikke en tidskrævende miljøredegørelse (VVM).

Vejen kan blive færdig i rimelig tid, så både Århus, trafikken og Bruunsgade centeret får en god og varig løsning. Miljøet, trafiksikkerheden og den sunde fornuft sejrer i denne sag, og derfor er der ingen tabere. Det er en særdeles glædelig udgang.

Det er i stunder som disse, man priser sig lykkelig over at leve i et åbent samfund med en fri og aktiv presse, og hvor man pludselig bliver kisteglad over, at der findes politikere i byrådet, der på tværs af partiskel viser standhaftighed og fremsynethed. Det er ikke så ofte, takken går den vej, så når der er grund til det, skal den også lyde.

Svært at ændre

Guderne skal vide, at der er stor inerti i de offentlige "væsener" og i den politiske proces. Er hele maskineriet først sat i gang og aftaler indgået, er det uendeligt svært at ændre.

Men at blive klogere er en dyd - ikke en svaghed. Det gælder for alle. I politik er det et grundvilkår at skulle forholde sig til ændrede forudsætninger og se nye perspektiver i en sag. Det er vel i bund og grund, hvad politik drejer sig om.

Ango Winther (A) og Niels Brøchner (V) har på trods af det bundne mandat i den indgåede aftale haft modet til åbent at udtrykke deres skepsis og foreslå bedre alternativer. Socialdemokraterne har lyttet til argumenterne og vist viljen og even til at løse problemerne.

Det er godt gået.

Også et hip til politiet, som ikke tøvede med at påtale de sikkerhedsmæssige problemer ved rampevejen og til direktøren for Århus Bymuseum, der med vægt fremhævede Frederiks Bros kulturpolitiske værdier.

Aktive borgere

Men allervigtigst: Uden de mange engagerede og velorienterede borgere i Århus, der i skrift og tale har bidraget målrettet, vedholdende og konstruktivt i den her proces, havde det aldrig været muligt. Det er stort, for det er yderst sjældent, det lykkes.

Rampevejen var i høj grad bundet op på kortsigtede og snævre erhvervsinteresser. Ankersgadeløsningen åbner nye perspektiver, der forholder sig til Århus som en hel by.

Nu kan Århus, uden at være bundet af den snærende logik som rampevejen havde betydet, starte den idédebat om en trafikplan for hele midtbyen, som byrådet har annonceret. Det er den rigtige rækkefølge. Nu kan fremtiden tegnes med en fornuftig planlægning, der værner om byens kvaliteter. Det er klogt - også for byens erhvervsliv.

Nu kan Frederiks Allé få det hårdt tiltrængte løft uden at blive påført unødig gennemfartstrafik og øget forurening. Frederiks Bro og de gode kig langs banegraven reddes. Den grønne beplantning i baneskråningen og Hall sti overlever.

Poesien bevarer sin plads i hverdagen.

Det er næsten ikke til at fatte. Det er en dejlig dag.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.