Gymnasieelever med mod på fysikken

Fysik og naturvidenskab er ikke kun for nørder med hornbriller. I tre dage får elever fra 1. G klasser fra Fyn og Jylland et indblik i fysikkens forunderlige verden.

Der er mørkt i det store fysikauditorium. 40 elever fra 1.g sidder tavse og opslugte i mørket. To kække knægte hopper rundt nede foran tavlen. De har sat strøm til et underligt, elektrisk apparat.

Den ene demonstrerer i mørket, hvordan apparatet virker.

Forsigtigt ruller han ærmet op og sætter armen til maskinen.

Lange glødende stråler af elektricitet rammer hans arm og lyser op i mørket.

De mange elever fra 1. G gyser højlydt. Et par stykker griner imponeret.

»Og så skal vi have en frivillig,« lyder det fra den netop opladede fyr foran tavlen. Han ser rundt i lokalet og udpeger en pige med langt lyst hår.

Hun bliver placeret med begge hænder på den elektriske dims og står på en skammel.

»Så sætter vi strøm til,« erklærer han og får endnu et par grin med fra salen.

Efter kort tid begynder pigens hår at løfte sig. Hun bliver simpelthen ladet med elektricitet, forklarer de to undervisere.

Det er vildt sjovt

Pigen hedder Nanna Kvoning. Hun er netop begyndt i 1.g i en matematisk klasse på Viborg Katedralskole. Og har meldt sig til arrangementet på Århus Universitet.

»Fysik interesserer mig. Jeg synes, det er spændende at finde ud af, hvordan de ting, vi bruger hver dag, virker. Det er vildt sjovt, faktisk,« erklærer hun, efter at seancen med det elektriske hår er veloverstået.

Ved siden af Nanna Kvoning sidder andre, der deler hendes begejstring. Andre 1.g elever, der har villet ofre tre dage i efterårsferien på at sætte sig mere ind i fysik og naturvidenskab.

Arrangørerne er studerende fra Institut for Fysik og Astronomi på Aarhus Universitet. Siden 1998 har de afholdt workshops for nye gymnasieelever med hang til fysik.

»Formålet er at gøre så mange så muligt interesseret i fysik og naturvidenskab. Mange kan egentlig godt lide fysik, når de kommer fra folkeskolen, men når de begynder i gymnasiet, forsvinder deres glæde ved fysikken. Den vil vi gerne bevare. Og selvfølgelig få flere til at vælge studiet,« forklarer Klaus Seiersen, der er i gang med en PhD og har hovedansvaret for arrangementet.

60 elever fra både Fyn og Jylland meldte sig til de tre dages workshop, men der var kun plads til 40. De 40 sidder stadig opslugte i det store auditorium selvom klokken nærmer sig 17.00. Der er cirka lige mange piger og drenge på stolerækkerne.

Skal vække interesse

De to studerende, der serverer eftermiddagens fysikshow, har travlt. De leder laserlys gennem vand. Hælder flydende kvælstof på minus 200 grader ud i plastiskkrus. De demonstrerer, hvordan man kan lave sin egen højttaler af en kobberledning, et plastikkrus og en magnet. De snakker om højspænding, telefonledninger, magnetfelter og lydbølger.

Og de 40 elever lytter, kommenterer og griner.

»Fysik er sjovt. Det er en skam, at mange tror, at det kun er nørder med hornbriller, der synes, at det er sjovt. Mange af de elever, der sidder her, vil måske ikke vælge fysik som studium. Men hvis bare vi kan gøre dem interesserede, vise, at vi laver forskning af høj international klasse her i Århus, så er vi nået et stykke vej,« siger Klaus Seiersen, der studerer på syvende år.

Efter halvanden time er seancen forbi, men interessen er stadig intakt. Eleverne flokkes om magneter, ledninger, kobberrør og underlige små dimser, der kan fremstille strøm.

»Jeg synes, at det har været en vildt spændende dag, men jeg ved ikke, om jeg vil læse fysik, når jeg bliver færdig med gymnasiet. Måske...,« siger Nanna Kvoning og smiler.

Workshoppen fortsætter i dag og i morgen.

jane.gisselmann@m-inmente.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.