Håndbold: Århus GF mestre i tilskuere

Flere end 20.000 tilskuere har fulgt Århus GF på hjemmebane i det netop afsluttede grundspils 12 kampe. Dermed er Arenaen den bedst besøgte hjemmebane i TDC-ligaen.

Baggrunden for det store tilskuertal ligger i gode sportslige resultater, mener Århus GF-direktør Henrik M. Jakobsen.

Med 4700 tilskuere til håndboldligakampen mellem Århus GF og Aalborg HSH i onsdags i Arenaen blev der sat en rekord, der ikke kan slås. For der kan ganske enkelt ikke være flere tilskuere i Arenaen.

Samtidig blev det med syvtommersøm slået fast, at Århus GF har det århusianske håndboldpublikums opbakning, hvis holdet leverer varen.

»Vi havde haft 16.180 tilskuere før kampen mod Aalborg HSH, så med de 4700 har vi rundet 20.000 tilskuere i 12 kampe. Det er vi temmelig godt tilfredse med. Det betyder, at vi er den klub i TDC-ligaen med flest tilskuere på hjemmebane. Dermed har vi nået et af sæsonens mål,« siger en tilfreds Århus GF-direktør Henrik M. Jakobsen.

Henrik M. Jakobsen havde håbet at runde de 4000 tilskuere allerede i forbindelse med dobbeltstævnet sammen med Skovbakken/Brabrand den sidste lørdag i marts, men her dukkede "kun" 3250 tilskuere op.

»De 4000 tilskuere har hele sæsonen stået som et fyrtårn, et pejlemærke. At vi endvidere sætter dansk rekord med 4700 og melder udsolgt i Arenaen, er jeg selvfølgelig overordentlig tilfreds med,« siger Henrik M. Jakobsen.

God gevinst

Med udsolgt hus i Arenaen er der en god gevinst at hente for Århus GF.

»De mange tilskuere betyder noget økonomisk. Hvor meget entreindtægterne er på, kan jeg ikke sige, men den er noget større end sædvanligt. Husk på, at når vi normalt har cirka 1500 tilskuere, er mange af sponsorbilletterne og sæsonkortene jo betalt i forvejen. Derfor er de sidste par tusinde billetter ekstra gode i kassen,« siger direktøren med et smil på læben.

Århus GF har i år været med i topkampen til sidste spillerunde, og det er nøglen til publikumssucces, hvis man skal tro Henrik M. Jakobsen:

»Det sikreste markedsføringsgreb er at ligge godt til i det sportslige. Gør man det, er det vores erfaringer fra denne sæson, at århusianerne er villige til at bakke op om holdet. Er der noget at spille for, er der mange tilskuere, og så kommer medierne også. Sådan hænger det sammen.«

En fyldt Arena og liv på tilskuerpladserne gør Århus GF til et interessant bekendtskab såvel for sponsorer som for de danske TV-stationer i næste sæson. Og med ansættelsen af Erik Veje Rasmussen som ny træner for det århusianske håndboldflagskib er der på forhånd lagt op til en intensiveret mediefokusering. Men det får ikke ledelsen i Århus GF til at gå på markedet efter løntunge spillere.

Håbet til Veje

»Vi har ikke budt på "de dyre drenge", for vi vil have økonomien med. Vi har ingen grund til at tro, at økonomien kan vokse med 50 procent på et år. Men vi har da et mål om, at vi inden for fem år når en omsætning på mellem 6 og 8 millioner mod de nuværende 3,5-4 millioner. Til gengæld er det vores håb, at Erik Veje Rasmussen kan videreudvikle de unge spillere, vi har i truppen og på den måde videreføre Jesper Ø. Pedersens fantastiske arbejde,« siger Henrik M. Jakobsen.

jpaarhus@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen